Home » » Nik dipercayai wanita

Nik dipercayai wanita

Written By kall on Monday 1 February 2010 | 07:12


Bermula sekadar suka-suka dan hanya mencuba, siapa sangka bakat kreatif Nik sebagai penjahit manik menyebabkan dia menjadi sebutan ramai pelanggan.




KETIKA di bangku sekolah rendah lagi dia sudah dipercayai orang kampung di Kuala Pilah, Negeri Sembilan untuk membuat gubahan hantaran kahwin. Walaupun kerja itu dilihat sesuatu yang melucukan apabila diketahui rakan-rakan sekelas, Azmunir Anuar, 36, atau lebih mesra dengan panggilan Nik, dia tidak lemah semangat dengan pandangan sinis rakan sebaya pada masa itu.

Ini kerana, niat sebenar Nik mengambil upah menggubah hantaran itu hanyalah untuk membantu menambah pendapat keluarga.

"Saya terpaksa buat tak endah dengan kata-kata orang apabila mereka tengok saya buat gubahan hantaran kahwin. Saya lakukan semua itu untuk membantu keluarga selain terbit rasa kagum apabila melihat mak cik-mak cik boleh di kampung membuat hasil gubahan dengan cantik.

"Satu hari saya suka-suka cuba membuat sendiri gubahan untuk hantaran kahwin. Tak sangka percubaan pertama saya berhasil. Mak cik-mak cik di kampung terus beri saya peluang membuat hantaran kalau ada majlis perkahwinan di kampung selepas itu," ujar Nik menyingkap permulaan penglibatan dia dalam seni kraf tangan.


KERJA menjahit manik menuntut kesabaran yang tinggi terutamanya melibatkan pakaian pengantin.


Kemahiran dan bakat Nik menggubah hantaran kemudian dikembangkan lagi selepas dia berhijrah ke Kuala Lumpur dan bekerja di sebuah butik pengantin ketika berusia 20 tahun. Di sana dia semakin aktif belajar menjahit manik pula.

Bukan mahu melemahkan bakat kaum wanita tetapi, kata Nik tugas menjahit manik sangat rumit.

Faktor itulah yang menyebabkan kaum lelaki mahupun wanita yang kurang sifat sabar tidak berminat dengan bidang jahitan manik.

"Kalau semua nak cepat dan tidak ada kesabaran, memang susah nak buat jahitan manik ini. Tambah-tambah pula apabila kita menjahit baju pengantin yang sememangnya perlu nampak cantik, elegan dan eksklusif dengan taburan manik," ujar Nik.

Kata Nik, menjahit manik pada pakaian pengantin paling menguji daya kreativitinya. Apa tidaknya, untuk menjahit manik pada baju pengantin dia mengambil masa tiga minggu untuk menyudahkannya.


NIK satu-satunya pekerja lelaki di Butik Leezsha.


Jahitan pada baju pengantin kebiasaannya menggunakan nuansa motif rekaan yang lebih eksklusif dan unik.

Tambah Nik, proses menyiapkan sepasang baju pengantin perempuan melibatkan proses menampal corak pada pakaian sebelum menyusun manik mengikut reka bentuk motif.

Selepas itu barulah, butiran manik boleh dijahit satu persatu dengan penuh sabar.


LEBIH 100 pasang baju di Butik Leezsha menggunakan air tangan Nik dalam menjahit manik dengan pelbagai motif.


"Saya akan pastikan pelanggan gembira dengan hasil kerja tangan saya. Sebab itu saya tidak boleh mengambil ringan dengan kehendak dan cita rasa pelanggan. Malah, saya perlu sentiasa peka dengan fesyen terkini memandangkan masyarakat hari ini semakin sensitif dengan dunia fesyen," ujarnya Nik yang kini bekerja di Butik Leezsha Bridal dekat Bandar Baru Bangi.

Bagaimanapun akui beliau, antara masalah yang paling kerap dihadapinya melibatkan baju pengantin apabila pelanggan membawa baju pengantin yang sudah siap.

"Kalau untuk baju pengantin siap, jika ia mempunyai taburan manik saya akan cabut balik semua manik-manik itu dan jahit semula mengikut corak yang saya kehendaki. Selepas berpuas hati barulah saya berikan kepada pelanggan," ujarnya yang mengakui tugas itu adakalanya agak memenatkan.


NIK bersama pemilik Butik Leezsha, Noorliza dan rakan sekerjanya Suraya dan Jumiah ketika ditemui di Bandar Baru Bangi baru-baru ini.


Melihatkan sikap tanggungjawab dan dedikasi Nik itu, tidak hairanlah mengapa dia sering menjadi pilihan kalangan pelanggan untuk menghasilkan pakaian pada hari bahagia mereka.

Sambil melihat pakaian raja sehari di dalam galeri itu, Nik memberitahu, lebih daripada 100 koleksi pakaian yang mempunyai manik di dalam butik berkenaan dijahit sendiri olehnya sejak mula bekerja di Butik Leezsha hampir lima tahun lalu.

Katanya, selain pakaian pengantin, Nik juga mengambil tempahan menjahit baju siap dengan taburan manik. Berbaloi dengan masa dan idea menghasilkan corak dan susunan manik yang cantik, setiap pasang baju yang ditempah bernilai sekitar RM3,000.

"Inilah harga yang perlu dibayar. Ia mahal bukan kerana manik itu sendiri, tetapi idea, kemahiran dan masa yang diambil untuk menyiapkan jahitan tersebut. Apatah lagi ia bersifat eksklusif kerana sukar ditiru oleh mana-mana tukang jahit," ujar Nik yang juga berbakat membuat andaman.


KETELITIAN dalam kerja menjahit manik menyebabkan harga untuk perkhidmatan itu agak mahal.


Sementara itu, pemilik butik berkenaan, Noorliza Abdul Manaf, 39, memberitahu, Nik adalah seorang pekerja yang ringan tulang dan sedia belajar dari semasa ke semasa.

"Saya memang mencari pekerja untuk bekerja di butik ini dulu dan dalam banyak-banyak permohonan, dia seorang sahaja lelaki yang ada. Secara kebetulan juga dia ada kemahiran seperti pekerja wanita tempat saya.

"Nekad untuk membantu dia, saya ambil bekerja dan ajar dia sikit-sikit. Akhirnya dia dah jadi pekerja yang amat disenangi pelanggan," ujarnya ketika ditemui baru-baru ini.

Seorang rakan sekerja Nik, Suraya Abdul Manaf, 37, memberitahu walaupun Nik adalah satu-satunya lelaki yang bekerja di butik tersebut dia tidak janggal untuk bergaul, sebaliknya mengambil peluang menjadikan Nik sebagai rujukan dan meminta idea menghasilkan pakaian.

"Nik memiliki satu sikap yang positif dan disenangi ramai. Selain dia pandai melayan kehendak pelanggan dia juga menjadi pesaing dalam butik ini untuk kami hasilkan yang terbaik. Adakala Nik jadi kurang sabar dengan kerenah pelanggan, tapi dia selalu berkata pada diri sendiri, 'Perempuan memang macam itu' untuk memujuk diri," kata Su yang turut membantu menjahit manik pada pakaian di dalam butik itu bersama Nik.

Kemahiran Nik telah membuatkan beberapa pelanggan selesa dan sentiasa mahukan khidmat beliau.

Menurut pelanggan setia di Butik Leezsha, Azura Mustapha, 32, dia selalu menggunakan khidmat Nik dan percaya dengan hasil kerja lelaki itu apabila ingin membuat tempahan pakaian yang disulami dengan manik.

"Saya nampak hasil kerja dia bagus. Kalau saya datang sini, memang saya minta Abang Nik yang jahit manik baju saya. Setiap kali pakai baju yang Abang Nik buat mesti kawan-kawan puji baju itu," kata Azura.

4 comments:

Unknown said...

qzz0623
new balance shoes
polo ralph lauren
longchamp bags
ugg boots
coach outlet online
kate spade outlet
supra shoes
air jordan 12
oakley sunglasses
jerseys from china

5689 said...

zzzzz2018.8.3
moncler jackets
salomom shoes
dsquared2
polo ralph lauren outlet
golden goose shoes
golden goose sneakers
nike chaussure femme
ed hardy uk
canada goose outlet
dsquared

jeje said...

jinyi827
Bape qui asics basket bleu est rapide pour Bathing Ape peut être une entreprise de vêtements japonais né en 1993. Hollywood air jordan retro france a élargi les horizons avec son imagination, et des films chaussures nike air max soldes comme Star Wars, Star Trek, iRobot, Minority Report et bien d'autres films de basket nike blazer femme science-fiction nous ont montré ce que l'ingénierie actuelle est capable nike air jordan blanche rouge de faire. Helix Aspersa Muller, comme étant le sérum est asics cumulus france scientifiquement connu, déclenche une approche orchestrée de l'alternative mobile parmi les cellules cutanées dysfonctionnelles et nutritives. chaussures nike huarache


Anonymous said...

bape shoes
fear of god
off-white
off white hoodie
fear of god
off white outlet
Travis Scott Jordan
kobe byrant shoes
fear of god
hermes birkin