Pages

Friday, 29 January 2010

Graduan tauke baja cacing


Dilahirkan menerusi program mencungkil bakat keusahawanan USM, dua graduan universiti itu kini sudah enam bulan menjadi usahawan baja cacing.


NAIB CANSELOR USM, Dzulkifli (tengah) menunjukkan produk baja organik Dr. Worm hasil penyelidikan Pusat Pengajian Sains Hayat USM bersama dua graduan yang memasarkan produk tersebut iaitu Abdul Hadi (kiri) dan Sharifah (dua daripada kanan).


BERGELAR usahawan baja cacing tidak membuatkan mereka rendah diri. Sebaliknya ia memberi semangat baru kepada dua graduan Universiti Sains Malaysia (USM), Pulau Pinang ini apabila mereka menolak kerja makan gaji.

Yakin bekerja sendiri memberikan lebih kepuasan walaupun sedar ada risiko menanti, Abdul Hadi Abu Osman dan rakannya, Sharifah Rabitah Sareh Hashim membulatkan tekad untuk menceburi bidang keusahawanan.

Sejak enam bulan lalu, mereka giat mempromosikan produk baja organik jenama Dr. Worm yang dilakukan melalui kerjasama Pusat Pengajian Sains Kaji Hayat (PPSH) dan Sanggar Sains USM.

Abdul Hadi, graduan Ijazah Sarjana Muda Pengurusan, bertanggungjawab dalam aspek pemasaran dan pembungkusan manakala Sharifah, lulusan Ijazah Sarjana Muda Sains Biologi, bertindak sebagai pengawal produk.

Menurut Abdul Hadi, produk baja organik daripada cacing tanah itu adalah hasil kajian para penyelidik yang juga pensyarah PPSH dan dipasarkan menerusi syarikat My Agrotech yang ditubuhkan pusat pengajian itu.

"Ia baja organik berkualiti tinggi yang dihasilkan dengan mengambil kira faktor kualiti, biologi dan alam sekitar hasil penyelidikan para pensyarah USM.


HASNAH menunjukkan segumpal cacing tanah yang diternak.


"Baja organik ini cuma berharga RM4 sekilogram berbanding produk sama di pasaran iaitu RM7 sekilogram. Bagaimanapun, kualiti Dr. Worm tetap terjamin.

"Dalam masa terdekat, baja Dr. Worm yang diproses secara organik di Pendang dan Padang Serai, Kedah ini akan dibekalkan ke beberapa syarikat pertanian selain dijual di pasaran terbuka

"Ketika ini ia di peringkat akhir untuk pengeluaran dengan kapasiti kira-kira 20 tan metrik sebulan tetapi jumlah ini boleh ditingkatkan mengikut permintaan pasaran," ujarnya.

Abdul Hadi dan Sharifah Rabitah dilahirkan menerusi program Student Entrepreneurship Development Initiative Agenda atau SEDIA, iaitu program mencungkil bakat keusahawanan di kalangan graduan USM oleh universiti tersebut.

Menerusi kerjasama itu, SEDIA mengetengahkan produk inovasi pensyarah (menerusi penghasilan baja cacing) manakala proses pemasaran dilakukan para graduan sekali gus menghasilkan satu penjenamaan produk yang baik.

Program selama enam bulan itu bermula sejak Julai 2009 dan berakhir Disember tahun lalu meliputi program bimbingan usahawan dan kelas produk sebelum peserta memulakan projek perniagaan pilihan masing-masing.


HAMPAS tebu digunakan untuk pembiakan cacing.


Ia pendekatan kreatif USM bagi mewujudkan pekerjaan baru melalui bidang keusahawanan.

Bagi projek My Agrotech itu, kedua-dua pelajar terbabit dibimbing oleh Profesor Madya Dr. Hasnah Md. Jais yang terbabit sepenuhnya dalam penyelidikan baja Dr. Worm yang sesuai bagi semua kegunaan pertanian.

Beliau yang berpengalaman luas dalam bidang penyediaan baja bio, penggunaan berkaitan cacing tanah dan penghasilan vermikas berkata, faktor kualiti tinggi membezakan baja Dr. Worm dengan produk seumpamanya di pasaran.

"Dr. Worm bukan bertujuan menyaingi produk lain, tetapi sebagai universiti penyelidikan berteraskan sains, kita bertanggungjawab memberikan sesuatu kepada masyarakat melalui hasil penyelidikan," katanya.

Saturday, 23 January 2010

Hazel sediakan masakan Melayu di Vietnam



Hazel dan kakitangannya melayan pelanggan yang mengunjungi restoran D'Anjung Malaysia di sebuah pasar raya terkemuka di Bandar Ho Chi Minh, Vietnam.


BERKUNJUNG ke bumi Vietnam bagi orang Islam, bermakna bermulalah kesukaran untuk mendapatkan makanan halal. Ini diakui sendiri oleh seorang saudara yang bekerja di Kedutaan Malaysia di Hanoi, ibu negara itu sejak beberapa tahun lalu.

Malah ketika hendak pulang semula ke Vietnam selepas mengahwinkan anaknya baru-baru ini di Kuala Lumpur, beliau sanggup membawa berkotak-kotak makanan dari Malaysia.

Begitulah sukarnya hendak 'mengisi perut' di Vietnam meskipun diakui ada kedai-kedai tertentu yang menjual makanan halal.

Namun ketika berkunjung ke Ho Chi Minh, bandar di selatan Vietnam baru-baru ini, penulis terkejut dengan kehadiran seorang wanita yang menyewa salah satu lot kedai di sebuah pusat beli- belah terkenal bagi menjual masakan Melayu.

Premis tersebut satu-satunya yang menjual masakan Melayu di bandar itu. Jika ada pun makanan halal, hanya menjual makanan India seperti capati dan roti canai.

Atas faktor itulah telah mendorong Hazel Yusof, 39, membuka gerai yang dikenali sebagai D'Anjung Malaysia di negara tersebut.

Perniagaan berasaskan makanan bukan terlalu asing memandangkan keluarganya juga memiliki restoran di Ara Damansara, di Kuala Lumpur.

Begitupun katanya, cabaran berniaga makanan di negara orang cukup besar terutama bagi mendapatkan bahan mentah untuk masakan Melayu.

"Sebagai contoh untuk seekor ayam yang disembelih mengikut cara Islam berharga RM35 seekor. Ia diambil daripada pembekal dari perkampungan Islam di Phu Nuan.

"Itu belum lagi ditambah dengan rempah ratus, belacan dan cili kering yang terpaksa dibawa dari Malaysia. Saya terpaksa pulang ke tanah air setiap bulan," ujarnya tersenyum memulakan perbualan.

Maka sebab itulah harga setiap masakan dijual dengan harga yang sedikit tinggi berbanding di gerai-gerai di Malaysia. Sebagai contoh, setiap lauk dijual pada harga sekitar RM6.

Bagi setiap hidangan lengkap pula, pelanggan hanya perlu membayar RM10 sehingga RM15. Jumlah yang berbaloi sekiranya berada di luar negara.

Terdapat juga hidangan nasi lemak, mi goreng, roti bakar serta tidak ketinggalan minuman kegemaran rakyat Malaysia, teh tarik yang dijual secara kombo.

Lain-lain lauk seperti asam pedas, masak lemak, pelbagai jenis sambal, laksa dan kuih muih tradisi seperti cucur udang.

Hazel kini boleh berbangga apabila premisnya mendapat tumpuan pelancong dari Malaysia, Indonesia dan Singapura.

Semakin ramai pelanggan di kalangan penduduk tempatan kini menjadi pelanggan tetapnya terutama bagi mereka yang ingin mencuba kelainan atau pernah bekerja di Malaysia.

"Boleh dikatakan tidak menang tangan untuk menguruskan perniagaan ini. Sentiasa sibuk dari mula dibuka 10 pagi sehingga 10 malam.

"Sekali-sekala, ada juga tempahan dari syarikat-syarikat untuk membekalkan makanan tengah hari atau pagi termasuk di tempat suami bekerja," ujarnya yang berkahwin dengan seorang jejaka berasal dari Denmark.

Ibu kepada lima anak ini terpaksa mengambil 11 pekerja untuk menguruskan premisnya dan membantu memasak lauk pauk yang dilakukan di rumahnya.

Beliau yang sebelum ini pernah menetap di Eropah, nyata gembira kerana dapat memberi kemudahan kepada rakyat Malaysia di bumi asing.

Baginya, dirinya tidak ubah seperti 'duta' secara tidak rasmi apabila memperkenalkan makanan tradisi Malaysia kepada negara luar.

"Apatah lagi apabila orang asing memuji tentang rasa masakan saya yang sedap dan enak. Pasti bangga," katanya sambil memberitahu ia terbukti apabila premisnya pernah keluar di Youtube.

Friday, 22 January 2010

Bekas graduan kini tauke tempe



Noraini Ahmad (kanan) meninjau perusahaan tempe keluaran Perniagaan D'Sinar sambil diiringi Norhedayah Mesiran di kilangnya di Batu Pahat,baru-baru ini.


TEMPE merupakan makanan tradisi masyarakat Jawa. Setiap kali majlis keraian atau kenduri, pasti tempe tidak ketinggalan dijadikan sebagai salah satu hidangan wajib yang dihidangkan bersama pelbagai juadah lain.

Tempe juga begitu sinonim dengan masyarakat Johor terutama apabila tibanya musim perayaan seperti Hari Raya Aidilfitri. Ia merupakan salah satu ramuan untuk memasak juadah hari raya yang dipanggil sayur lodeh di samping menu lain termasuk rendang serta ketupat.

Permintaan terhadap tempe pastinya akan meningkat setiap kali tiba musim perayaan. Tanpa tempe juadah yang terhidang bagaikan tidak lengkap justeru di negeri Johor khususnya di Batu Pahat, menyebabkan pengusaha tempe sering tidak menang tangan.

Kini, zaman telah berubah. Namun tempe tetap menjadi pilihan. Selain menjadi makanan tradisi masyarakat Jawa, tempe kini telah mula dikomersialkan sebagai kerepek tempe yang mudah dan senang didapati meskipun bukan pada musim perayaan.

Menyedari tempe berpotensi besar untuk dikembangkan Norhedayah Mesiran, 34, mengambil inisiatif untuk mengembangkan lagi perusahaan tempe warisan keluarga turun temurun yang dahulunya diusahakan oleh ibunya Mariam Sarkam dan ayahnya Mesiran Rosman.

Sebagai seorang graduan dalam bisnes dari salah sebuah universiti swasta, Norhedayah melihat jauh ke hadapan terhadap potensi produk berasaskan tempe ini. Dengan bantuan seluruh ahli keluarga mereka kini telah selangkah ke hadapan bagi meningkatkan lagi mutu produk.

Bersama adiknya Riduan Mesiran, 29, yang bertindak sebagai Pengurus Operasi mereka telah menubuhkan syarikat Perniagaan D'Sinar yang bertindak sebagai pengeluar dan pengedar kerepek tempe pelbagai perisa.

Jika dahulu ibunya mengusahakan kerepek tempe dengan berbekalkan kudrat empat kerat tanpa bantuan mesin canggih, kini mereka tidak lagi menggunakan ramai pekerja terutama untuk menggoreng tetapi mereka telah mempunyai mesin menggoreng dengan teknologi terkini.

Menurut Nurhedayah, dahulu ibunya hanya membuat tempe biasa yang dibungkus menggunakan daun. Ia sering digunakan dalam pelbagai masakan sejak turun temurun lagi yang merupakan warisan keluarga mereka serta dijual hanya sekitar tempat tinggalnya sahaja.

Bagaiamanapun, sejak lima tahun lalu beliau mula membantu ibunya menguruskan pelbagai hal bagi menjadikan tempe sebagai kerepek dengan pelbagai perisa iaitu ketumbar, kari, lada hitam dan lada serta berusaha untuk dipasarkan lebih jauh.

''Walaupun perusahaan ini sudah lama diusahakan tetapi masih belum dikomersialkan secara besar- besaran. Hanya setelah saya mengambil alih tugas daripada ibu saya barulah saya cuba membuka ruang untuk meluaskan pasaran," jelasnya.

Bermula dengan RM500 sebagai modal pusingan, beliau kini memiliki modal pusingan mencecah RM30,000 sebulan. Bermula dari situ mereka mengembangkan perusahaan tempe dengan menghasilkan kerepek tempe pelbagai perisa.

Paling menarik, kerepek tempe syarikat mereka lengkap dengan sambal kicap tradisi masyarakat Johor manakala perisa tempe pedas ia dicampur kacang tanah dan ikan bilis goreng.

Dahulu, mereka terpaksa menggunakan tenaga pekerja yang ramai untuk melakukan pelbagai kerja seperti memotong dan menggoreng. Kini mereka telah mempunyai dua mesin pemecah kacang soya, satu mesin pemotong, satu mesin untuk mencampurkan adunan (mixer), satu mesin pengisar kering dan satu kuali keluli tahan karat.

Menurut Norhedayah, dia telah mengikuti kursus teknologi makanan di Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) Johor Bahru untuk menimba ilmu dan meminta khidmat nasihat dalam perusahaan tempe. Ia tidak sia- sia apabila semakin hari perusahaan tempe warisan keluarga ini semakin berkembang.

Ketika memulakan perniagaan ini dahulu mereka hanya mengusahakannya di rumah sahaja dan dibantu oleh dua orang pembantu serta menggunakan tenaga kerja manusia tanpa mesin. Tetapi kini mereka mempunyai bangunan sendiri yang bernilai kira-kira RM40,000.

''Kenangan yang paling menarik ketika mula mengusahakan kerepek tempe ini ialah kami memecahkan kacang soya yang telah siap direbus untuk dibuat tempe menggunakan mesin memproses getah keping dan memotong tempe dengan menggunakan mesin khas," jelasnya.

Meskipun pada awal pembabitannya dia agak gementar, kini dia mampu tersenyum bangga kerana segala usahanya mula membuahkan hasil dan dilengkapi dengan anggota keluarga yang sentiasa memberi sokongan.

Menurut Norhedayah, dia berharap dapat menepis persepsi masyarakat terhadap tempe yang dikaitkan hanya untuk masyarakat Jawa.

Justeru, dia bercita-cita

mengetengahkan makanan yang berasaskan soya ini supaya menjadi lebih komersial dan dinikmati oleh setiap lapisan masyarakat.

Memandangkan tempe biasa yang bersaiz kecil, dia dan kedua orang tuanya mula membuat kajian sendiri bagaimana untuk menghasilkan tempe dalam bentuk bulat agar senang dipotong dan cantik bila digoreng.

Nurhedayah serta kedua-dua orang tuanya berjaya menemui satu teknik menghasilkan tempe berbentuk bulat iaitu seperti bentuk lemang dan ternyata idea mereka berjaya.

Alat pencetak bulat yang dibuat oleh mereka sekeluarga mampu menjadikan kerepek tempe itu nampak lebih komersial.

''Dengan kerepek tempe tiga perisa ini produk tempe warisan ini berjaya dikembangkan hingga memasuki pasaran Singapura, Brunei dan juga Iran," jelasnya.

Bagaimanapun katanya, jumlah permintaan yang semakin tinggi memungkinkan beliau mengambil lebih ramai pekerja kerana pekerja yang ada sekarang tidak mencukupi untuk membuat tempahan yang lebih tinggi.

Setiap paket kerepek berisi setengah kilogram kerepek tempe dijual sekitar RM6. Kerepek itu akan dihantar kepada tujuh pemborong tetap di seluruh negeri Johor juga kepada sebuah koperasi di sekitar daerah ini secara tetap.

Tambahnya, kerepek-kerepek berkenaan boleh tahan lebih tiga bulan. Selama ini mereka tidak pernah mendapat maklum balas negatif daripada mana-mana pihak tentang produk keluarannya.

Nurhedayah yang mengusahakan perusahaan tempe ini bersama keluarganya di No. 148 Kampung Sungai Nibong Darat, Semerah, Batu Pahat berharap agar satu hari nanti kerepek tempe keluaran syarikatnya mampu dinikmati oleh semua masyarakat di dalam dan luar negara.

Untuk itu beliau bercita-cita untuk menambah baik lagi teknologi pembuatan agar ia dapat menambah lagi pengeluaran produk. Di samping itu berusaha untuk membuat pembungkusan yang terbaik serta pelabelan dan penjenamaan agar lebih menarik untuk pasaran global.

Selain kerepek tempe, beliau juga mengusahakan kerepek pisang, keledek, keladi yang mana bahan mentah tidak menjadi masalah kerana ia mudah didapati di sekitar kawasan kampungnya dan secara tidak langsung dapat membantu penduduk kampung menjual hasil pertanian mereka

Kegigihan dan kesungguhan Nurhedayah serta ahli keluarga lainnya mengetengahkan produk berasaskan kayang soya dengan menghasilkan kerepek tempe pelbagai perisa telah menarik minat Ahli Parlimen Parit Sulong, Datuk Noraini Ahmad untuk meninjau perusahaan yang mereka jalankan baru-baru ini.

Dalam lawatan itu Noraini berasa kagum dengan idea anak-beranak ini menghasilkan tempe berbentuk bulat yang mana ia adalah teknologi yang mereka cipta sendiri dan belum pernah terfikir oleh orang lain

''Jika sebelum ini saya hanya lihat tempe dibungkus dengan daun dan surat khabar lama. Tetapi kini saya lihat tempe dibuat dalam bentuk bulat seperti lemang yang pertama kali saya lihat, memang menarik dan sesuai untuk dibuat kerepek secara komersial," jelasnya.

Tambah Noraini, perusahaan tempe warisan keluarga ini merupakan salah satu produk yang mampu menaikkan nama Parlimen Parit Sulong khususnya dan negeri Johor amnya dalam Perusahaan Kecil Dan Sederhana (PKS) yang merupakan satu kelainan.

Melihat kelainan dan cita-cita keluarga ini untuk memasarkan produk mereka ke seluruh negara dan luar negara, beliau yakin produk ini boleh pergi jauh kerana ia menepati ciri-ciri kebersihan dan amalan pengilangan yang baik.

''Saya yakin produk ini mampu di eksport ke luar negara kerana ia lain dari yang lain dan pihak pengusaha harus cuba untuk membuat pelabelan dan penjenamaan yang sesuai untuk pasaran antarabangsa," jelasnya.

Tambahnya, Pusat Khidmat Ahli Parlimen Parit Sulong sedia memberi khidmat nasihat dan bantuan yang sewajarnya bagi membantu Perniagaan D'Sinar mengetengahkan kerepek tempe pelbagai perisa untuk meningkatkan pasaran mereka.

Odor Vagina remedy

Friday, 15 January 2010

Ita bermodalkan RM10,000





"SEMANGAT cekal jiwa berani, sekali genggam menjadi bara, perubahan sikap harus diuji, kelak sampai ke puncak jaya."

Pantun empat kerat itu sering diungkapkan Siti Zakiah @ Ita Amiruddin sepanjang pertemuan dengannya beberapa hari lalu.

Katanya, ungkapan azimat itu dipinjam daripada pensyarah undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Datuk Dr. Syed Ahmad Alsagoff, semasa Ita mengikuti kelas pidatonya.

Bagaikan tidak percaya seorang tukang jahit wanita mengikuti kelas pakar pidato itu?

Menjengah ke premisnya, Butik Ita De Fashion di Bandar Sri Permaisuri, Cheras, Kuala Lumpur, jelas ternampak kelainan beliau berbanding usahawan wanita yang lain. Kata-kata azimat terpampang di setiap sudut butik, begitu juga dengan sijil dan pencapaian yang pernah diperoleh beliau.

"Semua ini saya jadikan semangat untuk terus gigih berusaha. Andainya berhadapan dengan masalah, saya akan merenung semula kata-kata perangsang ini," ujarnya.

Selain menjahit, Ita juga aktif dalam bidang kesusasteraan. Ketika menuntut di Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Peretak dahulu, beliau pernah mewakili institusi pengajian tinggi itu dalam pertandingan pidato.

Malah beliau juga pernah mewakili daerah Hulu Langat dalam pertandingan pidato peringkat negeri di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) di Bangi.

"Rasa bangga jugalah sebab kebanyakan peserta yang bertanding merupakan pelajar universiti tetapi saya cuma belajar di IKBN.

"Walaupun begitu, saya tetap dapat tempat kelima daripada berbelas-belas peserta," ujarnya bangga.

Sebenarnya, wanita yang baru mencecah usia 33 tahun ini bukan calang-calang orangnya. Memulakan perniagaan sendiri seawal usia 20 tahun, ibu kepada sepasang cahaya mata ini cukup matang berbanding usianya.

Mendapat pendidikan dalam bidang jahitan di Institut Kemahiran Baitulmal dan IKBN Peretak, Ita membuka perniagaan jahitan dengan menyewa sebuah kedai kecil di Pasar Besar Cheras berbekalkan modal sebanyak RM10,000 yang diberikan oleh kedua-dua ibu bapanya.


ITA kini menjadi kebanggaan keluarga.


"Pada awalnya saya bermula secara kecil-kecilan dari rumah," ujar Ita ramah.

Lapan tahun di situ, Ita sudah masak sangat dengan selok-belok perniagaan.

Selain keupayaannya menerima tempahan pakaian lelaki dan wanita merangkumi semua jenis fesyen, beliau juga memberanikan diri dengan mendapatkan kontrak daripada sektor awam dan syarikat korporat.

Pelbagai kontrak berjaya diperolehnya, antaranya menyediakan uniform dan juga menjahit langsir pejabat.

Dengan berkembangnya perniagaan tersebut, barulah beliau berani membuka Butik Ita De Fashion yang lebih luas dan selesa sejak lebih tiga tahun lalu.

Selain rajin berusaha, Ita juga seorang yang bijak mencuri peluang. Mengakui beliau tidak memiliki kelulusan yang tinggi dalam akademik, Ita yakin dirinya mempunyai kelebihan tersendiri.

"Bapa saya memang menentang apabila mengetahui saya memilih bidang ini. Dia mahu saya melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi seperti adik-adik saya. Tapi saya sendiri yang tak mahu," katanya.

Dengan ilmu jahitan dan perniagaan yang dimilikinya selama 12 tahun itu, Ita tidak lokek untuk berkongsi dengan orang lain. Baginya, tidak salah berkongsi asalkan ia memberi manfaat kepada semua.

Pernah dilantik sebagai mentor kursus jahitan dalam program anjuran bersama Mara dan Puteri UMNO sejak 2006, beliau juga telah berjaya melahirkan beberapa usahawan wanita yang ingin menjadi sepertinya.

"Saya tahu bagaimana rasanya mempunyai kemahiran tetapi tidak mempunyai modal yang cukup dan tidak tahu bagaimana mahu bermula," ujarnya.


SUDAH 12 tahun wanita ini terlibat dalam bidang jahitan.


Kerana itu beliau sehingga kini masih melatih sesiapa sahaja yang ingin belajar menjahit dengan bayaran yang berpatutan dan kelas yang fleksibel.

Tidak cukup dengan butik, Ita mengembangkan pula sayap perniagaannya dengan menyertai syarikat jualan langsung. Baginya, setiap masa yang ada harus digunakan sebaik mungkin.

Menyertai syarikat jualan langsung yang menjual produk kelengkapan rumah, pakaian dan kesihatan, beliau tidak lagi menoleh ke belakang.

Terbaru, Ita membuka sebuah premis di Medan Mara, Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur khusus untuk memasarkan dua produk syarikat itu.

Dengan menyertai syarikat itu, beliau juga terlibat dengan kursus kepimpinan dan pelbagai program yang sangat memberi impak kepada tahap keyakinan dirinya.

Kebolehan itu jugalah yang dimanfaatkannya untuk mendapatkan tender daripada beberapa syarikat korporat dan juga sektor awam.

Bercakap mengenai keluarga, Ita merupakan anak sulung daripada lima beradik. Beliau berkahwin dengan Shaiful Bahri Ahmadi, 34.

"Keluarga saya sangat unik. Dua daripada kami memiliki kemahiran. Dua lagi berjaya dalam akademik," katanya yang tetap merancang masa depan kedua-dua orang anaknya walau sesibuk mana pun beliau.

Dua anak Ita ialah Muhammad Haziq, 8, dan Nur Haziqah Najwa, kini berusia tujuh tahun.

"Saya hantar Najwa ke sekolah aliran Cina. Sejak umur empat tahun lagi dia sudah belajar di situ," katanya.

Tambah Ita: "Saya harap suatu hari nanti dia dapat menjadi pembaca berita bahasa Cina di televisyen yang belum pernah diceburi kaum Melayu."


BUTIK ITa De Fashion turut menawarkan kelas menjahit yang fleksibel.


Mengenai pencapaian yang diperoleh sepanjang bergiat dalam perniagaan itu, Ita baru-baru ini telah menerima Anugerah Usahawan Berjaya (Wanita) daripada Kementerian Belia dan Sukan.

Selain itu, Ita juga bangga dengan anugerah yang buat julung kali diperkenalkan Institut Baitumal kepada bekas pelatihnya iaitu Anugerah Usahawan Baitumal 2009 yang diraih Ita, Ogos tahun lalu.

Dalam pada itu, seorang rakan niaga yang dahulu merupakan pelajar kelas menjahit beliau mengakui keunggulan personaliti wanita itu.

"Saya hanya seorang suri rumah semasa belajar menjahit dengan Ita. Selepas beberapa bulan, saya semakin mahir dan sekarang menjadi rakan niaga pula," kata Rozita Sahar, 41.

Katanya, Ita seorang yang tegas tetapi ada kelembutan di dalam dirinya.

"Dia seorang wanita cekal yang berani menghadapi pelbagai risiko. Dalam keluarga, dia seorang ibu yang sangat mengambil berat terhadap anak-anak.

"Dengan kawan-kawan pula dia seorang yang sangat setia dan seronok untuk berkawan," ujar Rozita.

Yee.. haa! nanti kunjungan peminat daging



berkonsepkan makanan Barat, Yee..haa! menampilkan fesyen ala koboi.


SETELAH berjaya membangunkan perniagaan produk sejukbeku di bawah jenama Perfect Fresh & Frozen, KMJ Suplies Sdn. Bhd. maju setapak lagi.

Kini syarikat berkenaan memperkenalkan perniagaan makanan panas yang berasaskan daging dengan membuka kiosk makanan ala koboi dengan jenama 'Yee...Haa!'

Pengarah Urusan Perfect Fresh & Frozen, Nordin Mat berkata, kiosk berkenaan mempromosikan pelbagai menu daging segar berdasarkan permintaan pelanggan.

"Kami menawarkan menu utama berasaskan daging kambing seperti Chevon Boer Steak dan Chevon sage," katanya semasa ditemui.

Chevon Boer Steak merupakan kepingan kambing Boer yang diperap dan dihidangkan dengan sos pilihan cendawan atau lada hitam, coleslaw, kentang goreng dan pilihan nasi atau roti.

Hidangan ini dihasil menggunakan kambing Boer muda terpilih.

Kambing Boer yang berasal dari Afrika Selatan terkenal kerana keenakan dagingnya selain daripada khasiat.

Rasa dagingnya pula manis, tidak berbau hamis berbanding dengan kambing-kambing lain.

Chevon sage pula merupakan resipi baru yang pertama kali dihidangkan di negara ini menggunakan daging kambing.

Hidangan sosej segar yang diperbuat daripada daging kambing terpilih dengan campuran rempah ratus yang dihidangkan bersama-sama sos pilihan sama ada sos cendawan atau lada hitam, coleslaw, kentang goreng yang boleh dimakan dengan nasi atau roti.

Resipi Chevon sage dihasilkan sendiri oleh Perfect Fresh & Frozen bagi mempromosikan daging kambing tempatan untuk dinikmati oleh pelanggan.

Promosi daging kambing bukan saja dapat membantu penternak memasarkan kambing mereka tetapi juga bagi memperkenalkan daging kambing sebagai diet terbaik yang kurang kolestrol hanya tiga peratus berbanding biri-biri 16 peratus.

Selain itu kiosk Yee... Ha! juga menghidangkan pelbagai menu lain termasuk rib eye steak, la,b chop, beef sage, breaded chicken chop, fish and chip, chicken sage, country roll dan rodeo fries.

Apa yang lebih menarik, semua produk berkenaan dihasilkan sendiri oleh Perfect Fresh & Frozen telah menerima pengiktirafan Halal oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

Nordin berkata dengan pembukaan cawangan kiosk Yee...Ha!, bukan saja dapat memberikan peluang perniagaan kepada anak muda tempatan tetapi juga memacu industri penternakan ruminan negara.

Sementara itu Panasejuk Food Beverage Sdn Bhd diberikan mandat menguruskan kiosk-kiosk Yee... Ha!

Pengarah Pemasarannya, Ashaari Mohd Nasir berkata, pihaknya amat tertarik dengan konsep yang diperkenalkan dan menu-menu yang menarik dan sedap.

"Saya yakin Yee...Ha! akan dapat menarik perhatian orang ramai seterusnya menjadi pilihan kepada penggemar makanan Barat," katanya.

Kini kiosk Yee...Ha! pertama dibuka di Restoran Kampung Pandan, manakala yang lain akan dibuka di kawasan Lembah Kelang dalam masa terdekat.

"Dalam tempoh setahun, kami merancang membuka cawangan lain di lokasi strategik di seluruh negara," katanya.

Sesiapa yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut dan berminat untuk membuka cawangan kiosk Yee...Ha! boleh menghubungi Adli di 012-6773036.

Industri tani penjana kekayaan



Kejayaan Ahmat Termizi Dollah Kusni dan isterinya, Jamirah membuktikan industri asas tani melahirkan usahawan berjaya.


Dengan hanya bermodalkan RM50, Ahmat Termizi Dollah Kusni, 50, dari Kampung Bukit Bangkong, Sepang berjaya menjadi jutawan dalam industri kerepek ubi kayu.

Walaupun pernah tiga kali gagal, beliau akhirnya meraih kejayaan berkat kegigihan dan keyakinannya bahawa pertanian ialah suatu perniagaan.

Menurut Ahmat Termizi, beliau mula terbabit dalam penjualan kerepek ubi kayu pada tahun 1986 dengan modal hanya RM50 dan sebuah kuali yang dipinjam untuk menggoreng kerepek ubi.

"Saya pernah tiga kali gagal sehinggalah pada suatu ketika saya terpaksa menjadi pemandu lori," katanya ketika ditemui di kilang syarikat Jamirah Food Industries (M) Sdn Bhd di Jalan Mempelam, Kampung Bukit Bangkong, Sepang, Selangor.

Nasibnya mula berubah apabila beliau menubuhkan Jamirah Food Industries (M) Sdn Bhd pada tahun 1996.

Ahmat Termizi, Pengarah Urusan syarikat itu, berkata, hari ini beliau mempunyai beberapa lagi anak syarikat iaitu Jamirah Enterprise, JFI Marketing Sdn Bhd dan Gemba Marketing Sdn. Bhd.

Pada tahun 2004 syarikat itu mendapat Sijil Amalan Baik Ladang (GAP) dari Jabatan Pertanian sekali gus membuka lembaran baru untuk terus berkembang dalam perusahaan kerepek ubi kayu.

PENGALAMAN 20 TAHUN

"Selepas 20 tahun saya bekerja keras, akhirnya saya berjaya menembusi pasaran luar dan hari ini hampir 20 peratus daripada keluaran kilang saya seperti kerepek ubi dipasarkan di luar negara seperti United Kingdom, Australia, Dubai dan Vietnam," katanya.

Ketika ini kilangnya, yang mempunyai kira-kira 20 pekerja tetap, mampu menghasilkan tiga tan kerepek ubi kayu sehari. Menurut Ahmat, buat masa ini jualan kerepek ubi kayunya dengan jenama Agro Chips mencecah RM5 juta setahun iaitu 80 peratus untuk pasaran tempatan manakala selebihnya untuk pasaran luar negara.

TERNAK KAMBING

Sementara itu seorang lagi pengusaha, Mahathir Talib, 35, yang terbabit dalam bidang ternakan kambing secara komersil di Kampung Ulu Melaka, Alor Gajah, Melaka berkata beliau yakin sektor pertanian boleh menjadi sumber pendapatan yang lumayan jika bijak menggunakan peluang yang disediakan kerajaan.

Katanya potensi sektor penternakan sememangnya amat luas dan masih banyak lagi ruang yang boleh digunakan untuk mengembangkan lagi sektor itu.

"Melihat kepada potensi ini saya nekad menubuhkan syarikat MP Livestock di Kampung Ulu Melaka Pindah yang mengusahakan penternakan kambing, bebiri, lembu dan kerbau," katanya ketika ditemui di ladangnya.

Beliau berkata pada permulaan operasi beliau mempunyai 60 ekor baka betina dan lima ekor baka jantan daripada pelbagai jenis baka kambing seperti Jamnapari, Boer, Rubian, kampung (katjang), Sanean serta bebiri Barbados, Lonte dan Malin.

Menurutnya ketika ini syarikatnya menjalankan usahasama dengan beberapa syarikat pembekal baka kambing di Malaysia selain membekalkan daging kambing segar.

Mahathir berkata hari ini kambing yang diternaknya berjumlah 400 ekor dan syarikatnya mampu membekalkan 800kg daging kambing segar setiap minggu.

"Harga kambing ketika ini memang baik dan saya mampu menjual pada harga sekitar RM450 hingga RM1,800 seekor bergantung dengan berat dan baka kambing," katanya.

Beliau kini mempunyai kandang bersaiz kira-kira 93 meter panjang and 10 meter lebar di Kampung Ulu Melaka Pindah.

TIDAK PUTUS ASA

Bagi Othman Abu Hassan, 50, dari Kampung Panchor, Durian Tunggal Melaka walaupun bidang penternakan merupakan satu kerja yang mencabar, beliau tidak pernah berputus asa kerana yakin bidang ini boleh menjadi sumber rezeki utama jika diusahakan dengan cara yang betul.

Bermula awal tahun 2004 dengan modal RM1,000 Othman membeli empat ekor kambing kampung dan pada pertengahan tahun, beliau membeli lagi 15 ekor kambing kampung berharga RM3,000.

Setahun kemudian beliau mula membeli lembu pula. Bermula dengan empat ekor dengan modal RM3,200, beliau menambahnya kepada 51 ekor dengan modal RM75,000.

Kata Othman, cabaran utama dalam penternakan ialah masalah penyakit dan jika ia berlaku pastinya kerugian besar yang terpaksa ditanggung bila ternakan mati dalam jumlah yang besar.

"Setakat ini saya mempunyai 140 ekor lembu manakala kambing berjumlah 170 ekor," katanya.

Kebanyakan binatang ternakannya diberi makanan dedak yang dicampur dengan daun kelapa sawit, rumput, gula merah dan sagu rumbia, katanya.

Tuesday, 12 January 2010

Teknologi nano bersihkan pakaian





Nano teknologi bukan lagi asing bagi masyarakat dunia termasuklah Malaysia, sementelah ia digunakan dalam pelbagai produk komersial.

Bagi yang tidak mengetahui apa itu Nanoteknologi , ia sebenarnya merupakan pembangunan atau pembentukan sistem yang digunakan dalam skala molekul bersaiz nano.

Mohd. Ihsan lulusan Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik dari Universiti Tokai, Jepun individu yang pertama mengaplikasikan teknologi tersebut dalam perkhidmatan dobi dan penyelenggaraan.

Nano Wash Laundry yang diilhamkan oleh seorang anak muda dari Kedah itu merupakan satu revolusi dalam perkhidmatan dobi. Dengan menggunakan teknologi terkini, baju yang dibasuh itu anti kotoran selama lima kali basuhan.

Bukan setakat itu sahaja, Mohd. Ihsan juga menyediakan perkhidmatan penyelenggaraan. Fungsinya lebih kurang sama, menjanjikan penjagaan kebersihan yang melibatkan bangunan, jalan raya, artifak, papan tanda dan tandas.


RUANG pelanggan menunggu sebelum mengambil pakaian mereka di Nano Wash Laundry.


Menurut Ihsan, sebelum berjaya membangunkan perniagaannya itu terutama Nano Wash, dia telah menempuh pelbagai liku sehingga terpaksa tidur di masjid selama empat bulan.

"Saya sering ditipu terutama oleh rakan kongsi sehingga memaksa saya bergerak sendiri. Kini segala usaha sudah mula menampakkan hasilnya.

"Saya memulakan syarikat Miresco Integrated Sdn Bhd sejak lima tahun lalu. Miresco banyak melakukan penyelidikan dan pembangunan (R&D) dengan kerjasama institusi dari Jepun. Kini kami mengeluarkan produk dan perkhidmatan cucian menggunakan Nanoteknologi, selain beberapa produk lain," katanya.

Bebas bakteria

Pasti ramai yang tertanya-tanya apakah keistimewaan perkhidmatan dobi Nano Wash berteknologi nano itu. Ia merupakan sistem cucian dobi yang menggunakan teknologi moden dan terkini dalam bentuk alatan mesin, bahan cucian serta unsur kimia. Harus tahu bahawa Nano Wash merupakan dobi berteknologi nano pertama di Malaysia dan di peringkat antarabangsa.

Dengan mengaplikasikan Nanoteknologi, baju atau fabrik yang dicuci adalah bebas bakteria, kotoran dan melindungi tubuh pemakainya. Sekali gus menghilangkan bau dan mampu bertindak menyegarkan udara.

Bagi cucian bebas bakteria, ia amat sesuai bagi mereka yang mementingkan kebersihan terutama untuk pakaian bayi. Mereka yang mempunyai masalah badan berbau juga boleh diselesaikan dengan menggunakan teknologi berkenaan.


SEORANG kakitangan Nano Wash, Shamsinar Jamaludin (kanan) melayan pelanggan.


Teknologi itu juga boleh menggantikan pergantungan ke atas alat-alat penyegar udara. Ini kerana, teknologi nano untuk cucian yang diciptanya adalah yang pertama di dunia ia tidak akan dijual di pasaran terbuka.

"Hanya Nano Wash Laundry sahaja yang menggunakan teknologi ini. Saya mahu pelanggan menikmati teknologi ini pada fabrik dan menikmati faedah daripadanya.

"Ia sesuai untuk kanak-kanak sekolah bagi mengelakkan baju mereka terkena kotoran degil seperti sisa makanan. Ia juga wajar diaplikasikan oleh mereka yang sibuk dan mementingkan kebersihan baju," katanya.

Perkhidmatan itu tidaklah terlalu mahal. Cuma tambah RM5 pada harga cucian kering mengikut saiz.

Azam anak muda itu telah membuahkan hasil yang boleh dinikmati bersama oleh rakyat Malaysia. Beliau juga boleh dijadikan contoh terbaik kepada anak muda supaya tidak takut untuk mencuba cabang perniagaan baru.

Mohd. Ihsan kini ingin membantu seramai mungkin bumiputera yang berminat untuk membuka cawangan perniagaan dobi Nano Wash. Impiannya adalah untuk melihat banyak Nano Laundry Wash yang dimiliki oleh bumiputra di seluruh negara. Pelaburannya tidak seberapa, tetapi hasilnya memberangsangkan.

Pakaian lebih lembut

Setakat ini terdapat tujuh cawangan Nano Wash di seluruh negara. Dengan harga pakej menarik RM88,000 sehingga RM150,000 peniaga boleh memiliki perniagaan dobi mereka sendiri.

"Kedai dobi Nano Wash sama seperti kedai dobi lain yang memberi perkhidmatan cucian biasa, cucian kering dan seterika. Namun, ada juga tambahan pendapatan melalui cucian nano.

"Pakaian atau fabrik yang telah melalui proses cucian nano, permukaannya juga menjadi lebih lembut. Saya ingin memberi peluang kepada mereka yang berminat untuk mencuba nasib dalam perniagaan," katanya.


Mohd Ihsan menunjukkan titisan air yang tidak meresap kedalam baju selepas dicuci mengunakan teknologi nano di Nano Wash.


Demonstrasi yang ditunjukkan Mohd. Ihsan kepada GenK menunjukkan cecair berupa air coklat yang dituangkan kepada sehelai pakaian yang telah dirawat dengan Nanoteknologi, ia tidak serap ke dalam kain seperti daun keladi.

Ia juga berkesan bagi kotoran seperti kari, kopi atau apa sahaja kotoran yang sukar dihilangkan.

Nano Wash juga membuka keahlian kepada pelanggannya pada harga RM19.90 dan mereka boleh mendapat potongan sebanyak 10 peratus. Ahli juga boleh menambah wang saku melalui sistem 'multi level' sama ada menarik pelanggan baru atau pun dengan jualan produk syarikat.

Antara produk yang bakal dikeluarkan ialah sabun cuci kereta Nanoteknologi yang tidak memerlukan air untuk membasuh. Ia akan melindungi kereta selama seminggu dan produk yang boleh menjaga kebersihan tayar selama setahun.

Buat masa ini, syarikatnya sedang berusaha untuk menjalin kerjasama dalam mendapatkan bantuan kewangan daripada agensi kerajaan dan bank. Ini bagi memberi kemudahan pinjaman kepada mereka yang ingin memulakan perniagaan.

"Kami sedang mengadakan perbincangan bagi mendapatkan khidmat pinjaman bagi bumiputera memulakan perniagaan," katanya.

Monday, 11 January 2010

Advantages and Disadvantages of Online Bachelor Degree Programs

Online bachelor degree Programs. Life is an endless process of learning is how to study the whole day. Since we were young, were we study, learn how to say things like, go out to eat, bathe, and when we get older, we go to school.

College, primary, secondary, and then people learn something new every day. People study, work and earn a living because they need to survive and they need to earn money. You can make more money by
getting a Online bachelor degree.

The school is the first step, they can receive. All courses have a bachelor's degree is usually a course of four years. The advantage of a degree is that a higher salary compared to non-graduates receive.

The downside is that if you are the owner of the BA, this does not mean you do not have a hard time find a job. When looking for a job, a degree is an advantage, but your personality, your character, and many other factors are also important.

Things always have their pros and cons, here are a few more of them to check if one bachelor's degree programs online:

* Time: One advantage of the time has come, you can study at your own pace. Even if you're at home or at school or work on-line studies can be adapted to your schedule.
* Save More Money: Today we often think about how to save money for almost everything. This is due to the global economic downturn, people can save with online training time, money and effort. You can save bus, parking lot fees, etc., you can save more if you study online than if you go to a traditional school. Because if you go to a school campus, there are always additional costs that are added all the time. In contrast, if you are at home, they can not prescribe you anything, because you do not use all schools.
* You can have a bachelor's degree in 2 years instead of finished 4th
* You simply have access to the network, especially if you research tasks and projects.
* Will improve your computer skills, you can acquire more knowledge and learn new things online.
* The attention of the teacher is on you, which is actually a good thing. If the teacher can focus on one student, the student will be informed and you will not ask to be ashamed or embarrassed to be your opinion because you classmates make fun of you.
* You can in your country living and studying in another.
* If there are benefits, then there will always be disadvantages. For the discipline, for example, if you do not know how to discipline yourself with your time, study effectively then why not in a position to.
* Motivation is very important at times to motivate students when they have someone they can compete with, in the case studies online, you need someone who can compete with you because you are not classmates.
* The lack of interaction with people, people need to interact, to learn to enable them to communicate and adapt to different types of people. Fortunately, online discussion forums can compensate for this deficiency.

Before you decide that you think long and hard if you go on-line survey as an individual. For some, it is not the will and the others.You Can refer here .Online bachelor degree

Friday, 8 January 2010

Syamille Agro Farm buka restoran daging

Oleh NAZRUL AZIM SHARUDDIN
nazrul.sharuddin@utusan.com.my
 
Syamille Agro Farm buka restoran daging
MOHD. Zainuri di hadapan restorannya, The Butcher @ Syamille di USJ 21, Subang Jaya. 



HIDANGAN seperti stik dan daging panggang merupakan antara masakan barat yang popular dan sangat digemari oleh semua lapisan masyarakat. Sesekali mengubah selera, pilihan menu seumpama itu pastinya menawarkan kelainan daripada hidangan nasi berlauk yang menjadi santapan rutin bagi rakyat negara ini.

Bayangkan betapa enaknya menikmati kepingan daging yang telah diperap dengan ramuan istimewa dan dipanggang secara rata sebelum dihidangkan bersama kelazatan sos.

Ia pasti akan membuka selera sesiapa sahaja apatah lagi jika penyediaannya menggunakan daging segar yang dapat memberi lebih kepuasan dalam setiap kunyahan.

Di sana sini terdapat banyak premis makanan ala barat yang menghidang menu ini dengan pelbagai pendekatan jualan seperti konsep koboi, kafe moden dan tidak kurang juga restoran mewah serta eksklusif.

Selain keselesaan, pelaksanaan cara tersebut sebenarnya bertujuan untuk memberi pengalaman terbaik kepada para pelanggan ketika menjamu selera seiring dengan konsep makanan yang dihidangkan.

Mencari kelainan, restoran The Butcher @ Syamille yang terletak di USJ 21, Subang Jaya telah tampil dengan konsep yang cukup unik dan menarik iaitu menerusi kedai jualan daging segar. 

Mungkin jarang didengar, namun bagi pemilik restoran, Mohd. Zainuri Mohd. Idrus, beliau mempunyai penjelasan tersendiri mengapa mengetengahkan konsep berkenaan.

Ketika premis tersebut dibuka pada bulan Jun lalu, ia pada asalnya memang digunakan untuk tujuan aktiviti jualan produk daging segar.

Ini kerana Mohd. Zainuri yang mempunyai ladang ternakan sendiri berhasrat menjadikan kedai itu sebagai pusat jualan untuk produk daging lembu dan kambingnya.

''Semasa majlis pelancaran premis ini, ramai di antara pengunjung memuji keenakan makanan yang dihidangkan.

''Sejak itu, pelanggan-pelangan yang datang membeli daging di kedai ini pasti akan meminta kami memasakannya sekali,'' katanya ketika ditemui di kedainya baru-baru ini.

Penerimaan baik itu telah memberi idea kepada beliau untuk menjadikan kedai tersebut sebagai restoran jualan makanan berasaskan daging.

Konsep yang dipilih sememangnya unik kerana jarang kita temui perusahaan daging diusahakan secara kitaran lengkap.

Ia bermula dengan proses pembiakbakaan, menternak, pengeluaran makanan ternakan dan baja kompos, memproses serta menjual daging segar dan akhir sekali disediakan sebagai hidangan.

Kesemua bahan mentah daging kambing dan lembu diperolehi secara terus dari ladang ternakannya sendiri, Syamille Agro Farm & Resort yang terletak di Kampung Chuar Hulu, Kati, Kuala Kangsar. 

Beliau tidak menjual haiwan ternakan tersebut sama ada secara hidup atau pun telah diproses kepada pemborong kerana semuanya digunakan untuk keperluan kedainya.

Bagi memenuhi keperluan sumber yang semakin meningkat, beliau kini telah memulakan projek ternakan di tanah seluas 50 ekar di Perlis selain bercadang membuka beberapa lagi ladang di Pahang dan Negeri Sembilan.

Melihat kepada perkidmatan yang ditawarkan di restorannya, ia amat berbeza daripada premis makanan barat lain kerana menonjolkan pelbagai keunikan.

''Dekorasi restoran ini ditampilkan dalam bentuk santai dan ringkas untuk memastikan pelanggan dapat menikmati pengalaman seperti berada di rumah. 

''Selain itu, kesemua menu di sini disediakan secara sihat dan semulajadi tanpa penggunaan bahan penambah perisa, garam atau pun minyak

''Pelanggan juga boleh menentukan sendiri berat daging yang ingin dipesan berdasarkan bajet dan banyak mana mereka mahu makan,'' jelas bapa kepada seorang anak itu.

Bagi pelanggan yang datang secara berkumpulan, terdapat beberapa pakej disediakan untuk kuantiti hidangan yang bersesuaian.

Restoran berkenaan mempunyai kaedah penyediaan makanan tersendiri dengan penelitian kualiti maksimum agar semua pelanggan dapat menikmati hidangan daging segar.

Memandangkan pada asalnya restoran itu merupakan tempat memproses daging, ia telah dilengkapi dengan peralatan seperti bilik sejuk beku, bilik dingin, mesin memproses dan mesin vakum.

Semua daging mentah yang baru tiba akan menjalani proses kematangan selama lebih kurang 21 hari untuk membuang tisu, darah dan lemak yang mengandungi kolestrol.

Sepanjang aktiviti itu, daging akan disimpan di dalam pembalut nilon yang telah melalui proses vakum terlebih dahulu. 

Selepas itu, barulah daging-daging itu sedia untuk dijual secara mentah atau dimasak mengikut menu yang diinginkan pelanggan.

''Kita juga ada menjual daging yang telah siap diperap dengan ramuan khas di dalam pembalut nilon.

''Untuk menyediakan hidangan itu di rumah, pengguna hanya perlu merendam daging bersama pembalut nilon di dalam air mendidih untuk jangka masa tertentu bergantung tahap masak yang diinginkan,'' katanya.

Antara menu yang ditawarkan adalah daging lembu jenis Wa'gyu atau Angus dan kambing yang dimasak secara BBQ, panggang, goreng serta gril.

Sebagai penambah perisa, masakan itu akan dihidangkan bersama tiga jenis pilihan sos iaitu sos lada hitam, sos coklat dan sos cendawan putih.

Selain itu, terdapat juga beberapa menu tambahan seperti ikan yellow panggang, jejari kentang, kentang putar, piza, pasta, coleslaw dan juga kebab.

Lebih menarik, pelanggan yang makan di restoran boleh memesan apa sahaja minuman panas atau sejuk secara percuma.

Penerimaan positif terhadap restoran itu telah mendorong bekas juruterbang Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) itu untuk membuka cawangan The Butcher @ Syamille di Ampang selain sebuah lagi cawangan di Subang Jaya yang sedang dalam perancangan.

Di samping itu, beliau turut menerima pelawaan daripada Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) untuk membuka cawangan restoran itu di sebuah lokasi di Serdang.

Dari segi tenaga kerja, setakat ini beliau mempunyai empat orang chef yang akan membantu operasi di cawangan USJ dan juga Ampang.

Restoran berkenaan dibuka setiap hari bermula jam 11 pagi hingga lewat malam.

Bagi memperkembangkan produk makanannya, beliau turut mengambil inisiatif membuat jualan secara dapur bergerak atau katering untuk majlis organisasi dan parti keluarga.

Bagi tujuan sama, beliau juga kini membuka tawaran mengkomersialkan restoran tersebut kepada pengusaha bumiputera yang berminat.

Pada peringkat awal, tumpuan lebih diberikan kepada pengusaha yang ingin melaksanakannya di sekitar kawasan Lembah Klang.

Ia melibatkan pelaburan antara RM100,000 hingga RM500,000 bergantung kepada saiz dan bentuk kedai serta produk yang ingin dijual.

Mereka yang berminat boleh menghubungi Hiruddin di talian 012-3351010 atau Mustafa di 012-9111777.

Maklumat lanjut mengenai restoran tersebut boleh diperolehi menerusi laman web www.thebutchersyamille.webs.com.