Pages

Friday, 25 September 2009

Produk Hidayah Cookies tambat hati pelanggan



Sarimah Jantan bersama produk makanan yang dihasilkan oleh Hidayah Cookies.


SELAIN kuih raya moden, sambutan Aidilfitri pastinya kurang meriah tanpa kehadiran kuih tradisional yang masih mendapat sambutan baik pelbagai golongan masyarakat.

Kuih tradisional seperti semperit, dodol, kuih bangkit dan baulu pasti akan menjadi hidangan wajib bagi menjamu tetamu yang datang bertandang ke rumah.

Penerimaan berterusan kuih tradisional tersebut adalah mungkin disebabkan oleh rasanya yang sedap dan ia boleh disimpan untuk jangka masa lama.

Mengambil contoh dodol, kuih itu kini tidak hanya dimakan ketika musim perayaan sebaliknya permintaan terhadap produk makanan itu terus meningkat walaupun pada hari-hari biasa.

Malah, hari ini kita dapat melihat dodol semakin mudah untuk diperolehi dari kedai-kedai dan juga pasar raya-pasar raya utama.

Sambutan baik itu terhadap kuih tradisional telah mendorong Sarimah Jantan, 45, untuk menjalankan perniagaan produk tersebut secara komersial.

Mengambil keputusan untuk berhenti kerja sebagai guru tadika pada tahun 1990, beliau kemudiannya menceburkan diri dalam bidang perniagaan.

“Setelah berhenti, saya cuba melibatkan di dalam bidang jahitan dan alhamdulillah saya menerima pendapatan sekitar RM300 hingga RM1,000 sebulan.

“Disebabkan menjahit memerlukan komitmen dan tenaga yang tinggi, saya akhirnya memilih untuk menjual produk makanan bermula tahun 2000,’’ katanya ketika ditemui di kedainya di Sungai Kandis, Seksyen 36, Shah Alam, baru baru ini.

Ketika itu, beliau menjalankan perusahaan membuat kerepek, roti, kek dan dodol di rumahnya yang terletak di Seksyen 24, Shah Alam.

Sambutan baik yang diterima mendorong beliau membina kilang memproses di Seksyen 36 dan operasi di sana telah dimulakan pada tahun 2003.

Dengan kos sebanyak RM30,000, beliau telah membina bangunan kilang, membeli peralatan dan ketuhar serta menubuhkan syarikat di bawah penjenamaan Hidayah Cookies.

Bermula tahun 2004, operasi perniagaannya terus berkembang melalu penerimaan bantuan yang diberikan oleh Jabatan Pertanian sebanyak RM10,000.

Dana itu digunakan untuk membeli beberapa buah lagi ketuhar, peralatan lain seperti meja dan juga peti dingin beku.

“Bagi memperkembangkan produk makanan ini, saya cuba pula menghasilkan piza dan juga biskut coklat cip,’’ jelasnya.

Beliau memberitahu, biskut tersebut serta dodol merupakan antara produk yang mendapat permintaan tinggi sepanjang tahun.

Malah, dodol yang dihasilkan syarikatnya juga pernah beberapa kali menerima penganugerahan pada sambutan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Kebangsaan (HPPNK) tahun 2008 dan 2009 serta program Hari Selangor Ria.

Penganugerahan tersebut diterima berdasarkan kualiti terbaik kuih dodolnya yang tidak keras, tidak begitu manis, tidak melekat dan tahan lama.

Apa yang menarik, dari segi pembungkusan, syarikatnya telah mendapat bantuan Sirim Berhad untuk mereka bentuk kotak dan label yang menarik.

Untuk mengekalkan kualiti dodolnya, beliau mempunyai petua dan cara tersendiri ketika menyediakan makanan tersebut. Antaranya adalah seperti menggunakan air bertapis serta memasak mengikut langkah yang teratur dan sempurna.

Selain itu, faktor kebersihan dan penggunaan teknologi moden juga memainkan peranan penting ketika proses pembuatan.

Bagi produk biskut coklat cip, ramai pelanggan menggemarinya kerana rasanya yang sedap dan rangup.

Untuk musim perayaan tahun ini sahaja, syarikatnya telah mengeluarkan lebih 40 guni biskut coklat cip dengan setiap satu daripadanya mempunyai berat 25 kilogram (kg).

Beliau turut bercadang untuk menghasilkan beberapa lagi jenis biskut seperti oat, nestum dan badam pada masa hadapan.

Bagi menarik perhatian pelanggan, pihaknya juga ada menyediakan hamper dan menerima tempahan untuk majlis perkahwinan.

Dari segi pemasaran , beliau banyak menyertai kempen promosi pengusaha industri kecil dan sederhana yang dijalankan oleh pelbagai jabatan kerajaan.

Antaranya adalah seperti pasar tani di sekitar Shah Alam, Serdang, Bandar Kinrara dan Putrajaya serta Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Malaysia (MAHA).

Beliau turut mengambil pendekatan dengan menjual produk-produknya ke sekolah-sekolah di sekitar Selangor, memasuki pasar raya besar terkenal serta menerima tempahan daripada pemborong dari seluruh semenanjung.

Selain Jabatan Pertanian, beliau turut mendapat bantuan daripada Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) serta Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi semasa kewujudannya.

Dalam memastikan perniagaan beliau berjaya dan berjalan lancar, pelbagai cabaran telah beliau ditempuhi seperti pernah ditipu dan bekerja tidak tentu masa.

“Walaupun saya mempunyai 12 orang pekerja untuk membantu menguruskan perniagaan, namun saya tetap perlu turun padang memantau keadaan tempat pemprosesan pada masa-masa tertentu,’’ katanya.

Sepanjang berkecimpung dalam bidang perniagaan tersebut, ibu kepada empat orang anak itu mendapat dorongan serta bantuan daripada suami dan juga adik beradiknya.

Untuk perancangan pada masa hadapan, beliau bercadang memperluaskan pasaran produknya ke Sarawak, Sabah, Brunei dan Singapura.

Monday, 14 September 2009

Sani Jutawan Bas Express


PADA usia 33 tahun, anak muda ini bagaikan memiliki segala-galanya. Perniagaan yang memberi pulangan jutaan ringgit, bangunan sendiri sebagai pusat operasi perniagaan dengan kos pembelian serta pengubahsuaian mencecah RM7 juta, memandu kereta Ferrari F360 Modena bernilai RM1 juta dan mendiami banglo mewah bernilai RM 9 juta.

Memang selayaknya anak muda itu digelar jutawan, tetapi dalam pertemuan baru-baru ini, beliau lebih gemar merendah diri dan mengatakan apa dimilikinya hari ini adalah rezeki diberi Allah SWT.
“Saya berusaha keras untuk capai kejayaan seperti hari ini. Namun, ketentuannya adalah daripada Allah SWT,” kata anak muda itu.

Anak muda yang dimaksudkan adalah Pengarah Urusan Sani United Sdn Bhd (SUSB), Datuk Wan Mohammad Sani Salleh, 33. Sejak tiga tahun lalu di sana-sini namanya sering menjadi sebutan.

Namanya harum kerana bas berwarna merah yang terukir namanya sendiri. Siapa tidak pernah mendengar nama Sani Express.

Destinasi ke ‘Pantai Timur’ sudah ditawan dan kini semakin ligat meneroka destinasi ke Alor Setar di utara.

Lebih mengagumkan, bermula bulan ini 25 bas dimiliki, semuanya bas dua tingkat yang tampak elegen dan semestinya menjanjikan keselesaan.

Bagi Wan Mohd Sani atau lebih mesra dengan panggilan Sani, apa dikecapinya hari ini di luar jangkaan, malah tidak pernah diimpikannya. Beliau memulakan perniagaan atas dasar minat dan mahu merubah kehidupannya ke tahap lebih baik.

“Biasalah... dulu saya seperti ‘main-main’. Masuk industri hiburan, jadi model, penyanyi dan pelakon sehingga lama kelamaan saya sedar sampai bila saya harus begitu.

“Ketika itu hidup sekadar untuk cari makan dan hiburkan diri sendiri. Bukan saya kata bidang hiburan tak menjanjikan kejayaan, tetapi biasanya sukar untuk cemerlang dalam bidang itu,” katanya ketika ditemui di Wisma Dato’ Sani di Klang Sentral, Klang bersama rakan karibnya, Pengarah Urusan Federal Malay Holding Sdn Bhd, Datuk Sharifuddin Musa.

Selama beberapa tahun menceburi bidang hiburan, Sani mengakui tidak nampak masa depannya dalam bidang itu.

Rakannya sejak zaman kanak-kanak, Datuk Sharifuddin dijadikan sebagai inspirasi selepas melihat rakannya berjaya dalam perniagaan.

“Melihat rakan yang berjaya, terutama Datuk Din (Datuk Sharifuddin), saya berasa ketinggalan. Dulu dia pernah bersama-sama saya menjadi model, tetapi dia meninggalkan bidang itu terlebih dulu untuk berniaga sehingga berjaya.

“Pada masa sama saya sedar, umur semakin meningkat dan yang boleh merubah keadaan saya ketika itu hanya diri saya sendiri,” katanya yang pernah menganggotai kumpulan Impression bersama Norman Hakim dan Eizlan Yusof.

Beliau meletakkan tekad untuk merubah tahap kehidupannya dengan berniaga sendiri.

Katanya, beliau bermula dengan membuka bengkel membaiki kenderaan di beberapa tempat seperti Kuala Lumpur dan Terengganu dan seterusnya mencuba perniagaan dalam bidang pengangkutan iaitu bas yang sememangnya menjadi minatnya.

“Ketika zaman sekolah, saya bersekolah di Kuala Terengganu dan keluarga pula di Kampung Baru, Kuala Lumpur. Apabila berpeluang pulang ke Kuala Lumpur saya memilih bas sebagai pengangkutan.

“Boleh dikatakan rutin saya ketika bercuti hanya menaiki bas dan tidur di atas bas. Jika ada cuti sehari sekalipun, malam saya naik bas ke Kuala Lumpur dan pada malam keesokan harinya saya pulang ke Kuala Terengganu,” katanya.

Ketika memulakan perniagaan dalam bidang pengangkutan, pelbagai cabaran getir terpaksa ditempuh dan beliau perlu bekerja keras sehingga terpaksa tidur di pejabat.

Pada 2003 Sani menubuhkan SUSB khusus untuk perniagaan pengangkutan itu.

“Ketika itu saya bersama dua lagi rakan kongsi. Namun tidak lama kemudian dua rakan itu menarik diri, menyebabkan saya terkontang-kanting seorang diri. Keadaan ketika itu memang getir,” katanya.

Beliau terpaksa berhati-hati kerana sebarang keputusan dibuat adalah tanpa dirujuk kepada sesiapa.

“Ketika ada dua rakan kongsi itu, saya boleh merujuk kepada mereka, tetapi apabila seorang diri, saya perlu membuat keputusan sendiri.

“Jika tersilap membuat keputusan, memang saya akan jatuh. Justeru sebelum membuat keputusan, saya fikir 10 kali,” katanya.

Sani berkata, ketika itu beliau hanya ada seorang pekerja dan dengan menggunakan sepenuhnya kudrat dan buah fikirannya, segala perancangan untuk memulakan operasi bas ekspres yang diimpikannya hanya menampakkan hasil selepas tiga tahun bertungkus lumus dan modal daripada institusi kewangan.

Katanya, beliau menanggung risiko besar kerana pinjaman yang dibuat, tetapi beliau berani dan yakin dengan apa yang dibuat.

“Bayangkan jika apa yang saya buat tidak menjadi. Bagaimana saya dapat melunaskan pinjaman dalam jumlah besar itu?

“Apapun pada Januari 2006 Sani Express ada di jalan raya dan alhamdulillah perjalanan perniagaan ini lancar, mendapat sambutan dan sejak itu perniagaan saya semakin pesat berkembang,” katanya.

Sani membuktikan ‘jalan’ dipilihnya berbaloi kerana hanya dalam tempoh tiga tahun Sani Express menunjukkan prestasi luar biasa.

Daripada seorang pekerja, Sani kini mempunyai 150 kakitangan sendiri. Daripada pejabat kecil di Ukay Perdana, Sani kini ada wisma sendiri yang dibeli dan diubahsuai dengan belanja mencecah RM 7 juta.

Wisma tiga tingkat dinamakan Wisma Dato’ Sani di Klang Sentral itu serba lengkap. Selain menjadi pusat operasi, wisma itu dilengkapi asrama, pusat latihan dan surau.

Paling menarik, segala operasi di kaunter tiket Sani Express di setiap negeri dipantau secara langsung menerusi kamera litar tertutup yang dipancarkan terus ke wisma berkenaan.

Menurut Sani, selain minat, antara faktor kejayaannya adalah sikapnya yang tidak malu bertanya dan belajar daripada sesiapa saja.

“Saya bukan sekolah tinggi sangat. Saya belajar daripada orang berpengalaman, malah dengan sesiapa saja. Dengan pemandu bas saya belajar, dengan mekanik saya belajar, malah dengan orang yang pernah gagal juga saya belajar kerana kegagalan itu akan saya jadikan iktibar.

“Daripada situ kita dapat ilmu, malah sampai sekarang saya masih belajar. Saya buat analisis dan kajian sendiri, baru kita boleh kendalikan perniagaan dengan baik,” katanya.

Statusnya sebagai orang bujang juga banyak memberi kelebihan kepadanya.

Beliau belum berkeluarga dan mampu memberi tumpuan 100 peratus kepada perniagaan.

“Setakat bekerja keras dari siang hingga tengah malam, ia ibarat alah bisa tegal biasa,” katanya yang menganggap pengalaman menjadikan bas ekspres sebagai pengangkutan utamanya dulu turut menjadi faktor kejayaannya.

“Dari dulu saya guna pengangkutan awam (bas ekspres), jadi saya tahu apa yang pelanggan nak dan saya gunakan pengalaman itu ketika menguruskan Sani Express.

“Selain itu saya mengambil berat setiap jawatan yang ada di syarikat ini, daripada kerani kaunter hinggalah Ketua Pegawai Eksekutif (CEO). Ini kerana jika satu saja jawatan tidak berfungsi dengan baik, operasi syarikat akan terganggu,” katanya yang mesra dengan kakitangannya.

Sani berkata, tanpa keberkatan dan doa juga, tidak mungkin beliau berjaya.

“Apa jua perkara yang kita lakukan, kita kena berpegang kepada agama. Buat apa yang disuruh dan tinggalkan apa yang dilarang.

“Doa juga penting dan dalam hal ini ibu saya Sharifah Aini Syed Ibrahim Jamalulai sering mendoakan saya, begitu juga ayah saya. Kita juga perlu ingat kepada orang yang pernah membantu kita,” katanya.

>Profil

NAMA: Datuk Wan Mohammad Sani Salleh

USIA: 33 tahun

LAHIR: 24 Julai 1976 di Kuala Ibai, Kuala Terengganu, Terengganu

ADIK BERADIK: Keempat daripada enam beradik

PENDIDIKAN: Diploma Pengurusan Perniagaan Kolej Sunway (1994)

JAWATAN: Pengarah Urusan Sani United Sdn Bhd (Sani Express Sdn Bhd, Sani Properties Sdn Bhd dan Sani Hotel Sdn Bhd).

PENCAPAIAN: Dianugerahkan Darjah Indera Mahkota Pahang (DIMP) yang membawa gelaran Datuk oleh Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah (Jun 2009) dan Anugerah Usahawan Cemerlang Dewan Perniagaan Melalyu Malaysia (DPMM) Kuala Lumpur (April, 2009)


SANI Express mensasarkan untuk memiliki 100 bas dan meneroka semua laluan di negara ini dalam tempoh tiga tahun lagi.

Menurut Sani, sebanyak RM100 juta akan dilabur untuk tujuan itu dan beliau mensasar untuk memiliki 500 kakitangan dalam tempoh berkenaan.
“Ketika ini Sani Express menggunakan sepenuhnya 25 bas dua tingkat dan untuk tempoh tiga tahun saya mensasar untuk memiliki 100 bas dengan meneroka semua laluan di negara ini.

“Saya optimis dengan sasaran itu bersandarkan pencapaian Sani Express ketika ini. Malah sehingga hari ini pelaburan yang dibuat untuk pelbagai keperluan, antaranya membeli bas baru dan bangunan Wisma Dato’ Sani, mencecah RM50 juta,” katanya.

Sani berkata, wisma berkenaan bukan sekadar menjadi pusat pentadbiran syarikat, tetapi pertemuan kakitangan pelbagai peringkat.

“Saya memilih lokasi wisma itu yang terletak di Klang Sentral kerana ia perhentian terakhir untuk bas Sani Express. Di situ saya berpeluang bertemu semua kakitangan dan membantu saya mengetahui dan menyelesaikan sebarang permasalahan yang timbul,” katanya.

Wisma yang turut dilengkapi pusat latihan itu membantu Sani United Sdn Bhd memiliki kakitangan yang dapat melaksanakan tugas dengan efisien.

“Saya turut mengutamakan latihan kepada pemandu bas supaya semua pemandu bas Sani Express membabitkan pemandu berhemah. Pemandu bas sangat penting kerana mereka membawa ‘nyawa’.

“Ia juga sebagai satu keyakinan kepada pelanggan bahawa Sani Express bukan saja mengutamakan keselesaan tetapi juga sangat mengutamakan keselamatan pelanggannya,” katanya.



Saturday, 12 September 2009

Murtabak Pak Don


 

Sebut sahaja murtabak Pak Don, penduduk di Jengka 8 sudah dapat membayangkan siapakah penjualnya.

ZALIZAN menunjukkan murtabak Pak Don di Jengka 8, Jerantut, Pahang. 


MAKAN sekeping sudah cukup mengenyangkan. Begitulah janji murtabak Pak Don jika anda menikmatinya sebagai juadah berbuka puasa. Dengan saiz yang besar dan tebal kerana dibuat dua lapis, murtabak yang dijual di gerai yang terletak di sebelah Masjid Ubudiah, Jengka 8, Jerantut, Pahang itu diisi dengan inti yang cukup istimewa.

Penjualnya, Zalizan Osman, 39, berkata, beliau mewarisi resipi murtabak itu daripada arwah ayahnya yang berasal dari Kedah. 

"Selain inti sayur-sayuran yang digaul dengan rempah-ratus dan telur, saya juga mencampurkan rendang daging berempah di dalamnya. Ini yang membezakan murtabak Pak Don dengan murtabak lain,'' katanya kepada Kosmo! sambil memberitahu, murtabak Pak Don dijual pada harga RM4 sekeping.

Beliau menggunakan tujuh kilogram (kg) daging, lima hingga enam biji kobis, 150 hingga 200 biji telur dan enam hingga tujuh kg tepung gandum untuk menghasilkan 100 keping murtabak. 

"Daun sup, bawang besar, karot dan kentang turut dicampur ke dalam inti ini," katanya. 

Selain itu katanya, persediaan untuk membuat inti murtabak dilakukan pada waktu pagi oleh isterinya, Noriza Abd. Rashid, 38.

"Oleh kerana saya tidak mempunyai pembantu, saya hanya mampu menyediakan 100 keping murtabak sehari sahaja.

"Memang jumlah itu tidak mencukupi kerana pelanggan yang datang bukan hanya penduduk Jengka 8 tetapi juga dari kawasan lain seperti Pulau Tawar dan Kota Gelanggi,'' katanya.

Gerai itu dibuka setiap hari sepanjang Ramadan dari pukul 3 petang hingga 6.30 petang.

"Tak payah tunggu sampai waktu berbuka kerana biasanya, pukul 6.30 petang, semua murtabak habis dijual,'' katanya yang sesekali dibantu oleh anaknya, Izzul Syafiq, 13. 

Pada bulan-bulan Ramadan yang lalu, beliau menjual murtabak di Bazar Ramadan Bandar Pusat Jengka dan dibantu oleh seorang adik lelakinya.

Namun katanya, pada tahun ini, beliau hanya menjual murtabak di gerai tersebut kerana pada waktu malam, beliau sibuk mengurus restorannya yang terletak di tepi jalan raya Jerantut-Maran, dekat Jengka 8.

Ditanya bagaimana murtabak itu mendapat nama Pak Don, katanya, ia dinamakan sendiri oleh arwah ayahnya yang merupakan seorang penjual murtabak yang popular di Bazar Ramadan Bandar Pusat Jengka.

"Biasanya, orang sebut murtabak Pak Din. Arwah ayah tak mahu tiru nama itu tetapi mahu sebutannya tidak jauh berbeza. Jadi, arwah ayah pilih nama Pak Don. Sejak guna nama itu, murtabak arwah ayah laris dijual,'' ujarnya.

Katanya, nama murtabak Pak Don bukan sahaja dikenali di seluruh Jengka 8 tetapi juga di kampung-kampung sekitarnya.

"Sebut sahaja murtabak Pak Don, penduduk di sini sudah dapat membayangkan siapa penjualnya," katanya sambil memberitahu, sungguhpun ayahnya telah meninggal dunia kira-kira tiga tahun lalu, namun sehingga hari ini, nama murtabak Pak Don terus popular dan dikenali ramai. 

Mempunyai pengalaman lebih daripada 20 tahun membuat murtabak, beliau juga mahir menebar roti canai.

"Saya mula tebar roti canai semasa berusia 15 tahun dan dua tahun kemudian, saya mula membuat murtabak kerana membantu arwah ayah di kedai makan di sini,'' katanya.

Dengan pengalaman yang lama itu, beliau tidak kisah untuk bersaing dengan penjual murtabak lain kerana tahu murtabaknya mempunyai keistimewaan tersendiri.

Mengulas mengenai restorannya pula, katanya, restoran yang dinamakan Selera Kesidang itu terkenal dengan sajian sup perut dan aneka sup lain termasuk mihun sup kuning yang popular di Kedah.

"Tetapi pada bulan Ramadan, saya tidak menjual sup kerana sibuk membuat murtabak. Restoran tetap dibuka tetapi pada sebelah malam sahaja. Untuk bulan puasa ini, kami turut menyajikan nasi lemak,'' tambahnya.

Friday, 11 September 2009

Mi kuning, kuetiau rezeki Jamiah



Oleh HAMIZUL ABDUL HAMID 

ILMU yang dipelajari daripada ibu tidak dipersia-siakan oleh Jamiah Kahdeen (kanan), kerana kemahiran tersebutlah menjana pendapatannya. 



ORANGNYA peramah serta mudah menyapa sesiapa sahaja, dan ini menjadikan gerai jualannya sentiasa senang dikunjungi pelanggan.

"Ya dik, mi kuning, kuetiau, tauhu… semua ni akak buat sendiri dik. Bersih, suci dan halal dik."

Begitulah ayat-ayat manis yang digunakannya. Maka tidak hairanlah, barangan jualannya selalu laku. Terutama bagi mereka yang mengutamakan produk buatan Muslim, maka kehadiran Jamiah Kahdeen, 45, menawarkan alternatif amat-amat diraikan.

"Alhamdulillah, Lembaga Zakat Selangor (LZS) banyak membantu saya. Walaupun saya kelihatan ceria, tapi saya sebenarnya mengidap penyakit sakit tulang belakang sehingga menyebabkan saya dikategorikan sebagai Orang Kurang Upaya (OKU).

"Suami saya pula, mengidap sakit buah pinggang dan mesti menjalani dialisis tiga kali seminggu," kata Jamiah apabila saya mula mengorek latar belakang hidupnya.

Dikurniakan empat anak, namun kemiskinan memaksa salah seorang daripada anaknya diberi kepada adiknya untuk dipelihara.

"Adik saya mengambil anak yang sulung, Noor Saufi yang kini sudah pun berusia 24 tahun. Anak-anak yang lain, Noor Azizi, 20, kini belajar bidang mekanikal di Johor. Sayangnya anak yang ketiga, Azfar Arif, 17, pula mengidap sakit kronik, iaitu oksigen kurang sampai ke otak, masalah hormon dan usus besar. 

"Kini dia sedang menunggu masa untuk mendapatkan rawatan pembedahan bagi membuang usus besarnya. Dek kerana sakit, Azfar hanya bersekolah hingga ke tingkatan dua sahaja. Anak bongsu ialah Noor Faiz, 18, yang kini menuntut di Akademi Seni dan Warisan (Aswara), Kuala Lumpur," katanya.

Mengimbas kembali sejarah hidupnya, beliau sekeluarga mula dibantu oleh LZS, Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) sejak tahun 1999, iaitu bantuan membaikpulih rumah.

"Kami sekeluarga hanya menumpang di belakang rumah emak di Klang. Daif sangat rumah kami kala itu. Lantainya adalah tanah dan bumbungnya pula hanyalah cebisan kanvas yang layaknya seperti tidak berbumbung sahaja. Sedih saya kenangkan ustaz, bila hujan memang basah kuyup kami kala itu," jelasnya.

Menurut Jamiahi, suaminya, Jaafar Rowi, 53, hanya berkerja kampung dengan menjaga kubur dan mendapat pendapatan sekitar RM300 sebulan. Lalu beliau mencuba nasib dengan membuat nasi lemak bagi meringankan beban suami. Namun jualannya tidaklah begitu memberangsangkan dan hanya mendapat keuntungan sekitar RM150 sebulan.

Pendapatan kecil sedemikian pastilah tidak mampu menyara empat anak yang sedang membesar dan juga bersekolah.

"Melihatkan kedaifan kami itulah, adik saya mengambil anak yang sulung dan menyaranya sehingga tamat belajar," kata beliau.

Mendung dan hujan tidak selamanya, matahari pasti muncul jua. Demikianlah dalam hidup Jamiah sekeluarga. Penderitaan mereka kian terbela seiring dengan komitmen umat Islam menunaikan zakat mereka di Selangor.

"Alhamdulillah ustaz, hingga hari ini saya sudah mendapat banyak bantuan daripada LZS. Setiap bulan kami diberikan bantuan tunai RM250; bantuan pendidikan untuk anak-anak, bantuan rawatan untuk anak (Azfar) dan juga suami yang mesti menjalani dialisis tiga kali seminggu.

"Jika dibayangkan, saya memang tak mampu. Ustaz fikirlah, kos dialisis suami sahaja sudah RM2,000 sebulan, kos untuk Azfar pula melebihi RM300 sebulan. Insya-Allah, saya juga sudah memohon bantuan perubatan untuk diri saya sendiri, iaitu ubat-ubatan bernilai RM530 sebulan," tambahnya.

Penulis cuba mengorek rahsia, bagaimana beliau tahu membuat mi kuning, kuetiau dan tauhu dengan tidak mengikuti bengkel khas mengenai cara pembuatan produk tersebut?

"Saya sempat berguru dengan emak. Emak pula pernah belajar daripada seorang Cina Muslim. Maka, ilmu itulah yang saya manfaatkan sekarang. Iyalah, sebagai orang Islam saya tahu, ramai yang mengharapkan orang Islam sendiri yang menyediakan bahan makanan. Saya jamin, barangan saya ini semuanya suci dan halal," jelasnya.

Bagi membantu usaha niaga beliau, LZS juga menyumbangkan sebuah mesin penguli berharga RM14,000. LZS juga menyediakan tapak perniagaan kepadanya di Pasar Rakyat Asnaf di Seksyen 3, Shah Alam.

"Syukur kepada Allah, berkat rajin dan berani mencuba, kini saya sudah mampu mengeluarkan pelbagai produk sendiri. Misalnya, kek dan bebola ikan, tauhu kering, pau dan inti pau, cincau dan taucu," kata Jamiah.

Ditanya, adakah berhajat untuk mengembangkan perniagaannya, beliau berkata: "Saya memang nak sangat. Tapi, dengan keadaan kesihatan suami dan anak yang tidak begitu baik ditambah keadaan saya sendiri, ia sedikit sebanyak membuatkan saya rasa tidak mampu untuk pergi lebih jauh."

Penulis terfikir, alangkah baiknya jika kebolehan ibu pertengahan usia ini dimanfaatkan sebaik-baiknya dengan dikembangkan sebagai perusahaan milik Muslim. 

Bukan senang bagi kita mencari orang Islam yang tahu menyediakan resipi asas bagi segala produk makanan harian tersebut. Bahkan ini adalah suatu fardu kifayah di sisi Islam.

Jamiah bertuah kerana keperitan hidupnya ditangani dengan baik, lantaran zakat diuruskan dengan cekap. Bahkan beliau tidak lupa mengucapkan jutaan terima kasih kepada pembayar zakat di Selangor.

Sehubungan itu, mereka yang berminat untuk membeli produk dan menyalurkan bantuan, bolehlah menghubungi beliau di talian 019-3296225 atau 012-6346130 (suami).

l HAMIZUL ABDUL HAMID ialah Pegawai Dakwah Pena, Lembaga Zakat Selangor (MAIS)

Monday, 7 September 2009

Usahawan capal


Oleh Mohd Azis Ngah
azis@bharian.com.my


Capal moden menggunakan songket tenun.

Abdul Wahab beri sentuhan moden bagi teruskan kelangsungan selipar kulit tradisi

DI pelamin indah, si pengantin lelaki duduk megah disamping isteri tercinta, lengkap berpakaian songket tenun Melayu, bertanjak, memakai capal laksana pahlawan silam.

Cuma kali ini, capal yang dipakai bersulam songket sedondon dengan warna pakaian pengantin, menandakan perubahan ke arah memodenkan penampilan capal yang suatu ketika dulu dianggap ketinggalan berbanding sepatu dan kasut moden.


Itu cerita lama, kini capal menjadi rebutan dan pilihan ramai pasangan pengantin bahkan ia juga menjadi ‘trend’ baru untuk dipadankan dengan pakaian Baju Melayu ketika musim perayaan. Itu sebahagian daripada warisan tradisi bangsa yang perlu dikembangkan.

Bagi pembuat capal, Abdul Wahab Syamaruddin yang lebih dikenali sebagai Zahar Capal mengakui bagi memastikan industri pembuatan capal terus berkembang, beliau akur dengan kehendak pasaran semasa yang mahukan sesuatu yang lebih moden.

“Memang betul, walaupun capal adalah warisan tradisi ia lebih menyerlah apabila diadunkan dengan pendekatan lebih moden, menepati cita rasa terkini.


Memasang tali capal memerlukan kemahiran dan ketepatan ukuran.

“Sebab itulah, ketika (Allahyarhamah) Datin Seri Endon Mahmood (isteri mantan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi) mengilhamkan amalan penggunaan songket dan tenunan dalam pemakaian harian, saya mendapat idea menggunakan pendekatan sama ke atas capal. Ia terbukti berkesan dan mendapat sambutan,” katanya.

Walaupun capal tampil dengan wajah baru, yang lama tidak dilupakan dan Zahar masih menghasilkan capal bercorak klasik yang menggunakan warna asas iaitu hitam dan ada kalanya bertali putih.

Kini, selepas hampir 20 tahun meneruskan tradisi kemahiran arwah ayahnya, Allahyarham Zahar Ahmad, beliau gigih meneruskan usaha menyambung dan menghidupkan amalan pemakaian capal dalam aktiviti harian.

Capal Cap Kancil Emas yang diusahakan Zahar kini semakin mendapat sambutan. Bertempat di Pasar Perniagaan Dato’ Keramat, Kuala Lumpur, di situlah beliau menumpukan sepenuh membuat capal demi menyara keluarga dan mengembangkan warisan bangsa.

Sesuai untuk dijadikan hantaran.

Namun, kerja menghasilkan capal tidak semudah yang disangka kerana ia memerlukan kemahiran terutama ketika memasang dan menjahit tali bagi memastikan hasilnya bermutu serta selesa dipakai.

Bagi Zahar sendiri, walaupun bekerja membantu ayahnya yang sudah berpengalaman kira-kira 50 tahun dalam kerjaya itu, beliau dipaksa belajar secara berperingkat.

Ketika menceburi bidang itu di kala usia mencecah 24 tahun, beliau lebih banyak diarah membantu menjalankan tugas asas seperti memotong kulit, membersihkan bengkel, seterusnya dibawa ke tempat memborong keperluan bagi memudahkannya menjalankan urusan pada masa akan datang.

Selepas itu, barulah beliau diajar bagaimana menjahit tali capal yang memakan masa selama tiga tahun untuk mendapat ‘lesen’ daripada ayahnya.

“Walaupun sudah mahir menjahit dan hasilnya nampak cantik, tetapi ayah tetap tak puas hati. Beliau minta saya memakai dan bertanya adakah ia selesa atau tidak. Jika tidak, buat lagi sehingga rasa selesa apabila di sarung ke kaki.

“Rasa keselesaan capal ini sebenarnya terletak pada tali. Jika teknik betul dan ukuran sepadan dengan jahitan, barulah rasa selesa,” katanya.

Ketika Berita Minggu meninjau di bengkelnya, beliau sedang menyiapkan tiga pasang capal khas menggunakan songket berwarna emas dan jingga yang akan digunakan oleh pengantin lelaki dan pengapit lelaki.

Ia bertujuan memastikan capal itu sedondon dengan pakaian pengantin dan saiznya juga mengikut saiz sama dengan kasut pelanggan.

Di bengkel capal itu juga Zahar dengan dibantu dua pekerjanya membuat sendiri bena iaitu alas kaki di tapak capal sebelum dipasang ke tapak yang berlapis empat menggunakan kulit dan lapisan kertas. Ia termasuk mempunyai potongan yang digelar telinga, pinggang dan bena.

Setiap pasang capal yang siap dipotong akan dijahit dan dipasang tali secara manual menggunakan jahitan tangan. Ia kemudian dipaku di tempat tali dipasang bagi menguatkan cengkaman serta memastikannya lebih kukuh.

Info

Nama: Abdul Wahab Zahar

Isteri: Azizan Abdul Majid, 40

Anak:

1) Luqman Hakim, 13,

2) Aiman Hakim, 8,

Ayah: Allahyarham Zahar Ahmad
anak sulung daripada dua beradik:

Adik: Hidayati, 36.

Nama Kedai: Kedai Capal Cap Kancil Emas.
Alamat: J-10, Pasar Perniagaan Dato’ Keramat, Kuala Lumpur.

Saiz capal paling popular: 7 dan 8.

Bentuk capal (kategori):

1) Bentuk A.

  • Untuk individu berkaki kurus, tinggi, kaki panjang

    2) Bentuk B.

  • Untuk individu berkaki lebar dan besar
  • Sunday, 6 September 2009

    Isu timbul kerana kejahilan beragama


    KOLUMNIS laman web Centre for Policy Initiatives (CPI), Helen Ang mengkritik dengan hebat beberapa siri artikel yang saya tulis dalam Mingguan Malaysia.

    Artikel beliau bertajuk Ridhuan Tee‘s reverse take on racism, telah diposkan kepada beberapa laman web pembangkang dan membuka peluang kepada para pembaca laman web tersebut menyerang, mengecam dan menghentam peribadi saya sekali lagi, tanpa fakta ilmiah untuk berhujah sebagaimana artikel yang ditulis beliau.

    Saya sepatutnya tidak mahu melayan mereka yang menulis tanpa membuat kajian dan penyelidikan terperinci seperti mana yang saya lakukan. Ternyata beliau tidak faham apa yang saya tulis. Mungkin disebabkan oleh tahap penguasaan bahasa Melayunya yang agak rendah setelah sekian lama tinggal di negara ini. Sebahagian kecil petikan artikel saya dimanipulasikan seperti yang dilakukan oleh akhbar Cina.

    Petikan yang saya ambil daripada kata-kata Almarhum Tunku Abdul Rahman mengenai perlunya bandar raya Shah Alam bebas daripada arak dan kelab malam telah disalah tafsirkan. Helen Ang mengatakan bahawa ia adalah tulisan saya. Saya sungguh kasihan cara beliau berusaha untuk memahami artikel saya dalam bahasa Melayu mudah. Mujurlah saya tidak gunakan bahasa yang bombastik, jika tidak saya tidak tahu apa yang Helen Ang akan tulis.

    Beliau juga menuduh saya ‘masuk Melayu’ dan bukan ‘masuk Islam’ agar diterima oleh orang Melayu, dan seterusnya menjadikan saya lebih berjaya. Bagaimanakah saya boleh ‘masuk Melayu’ sedangkan saya seorang Cina. Saya memeluk agama Islam, bukan ‘masuk Melayu’. Seperti yang saya katakan sebelum ini, saya memeluk Islam kerana kemuliaan dan kesucian Islam. Saya tidak pernah mengharap sebarang bantuan setelah memeluk Islam, kerana agama Islam mengajar saya prinsip berdikari. Bangsa seseorang tidak boleh ditukar walaupun ia telah memeluk Islam kerana bangsa itu adalah kejadian Allah SWT. Manakala agama, kita boleh pilih untuk dijadikan pegangan hidup seperti yang saya lakukan.

    Dalam membahaskan fakta yang saya kemukakan, Helen Ang membandingkan antara Cina Thailand dengan Cina Malaysia. Helen Ang memujikan rakyat Thai kerana dapat menerima Perdana Menteri Thailand kini, Abhisit Vejjajiva berketurunan Cina. Begitu dengan Perdana Menteri sebelum itu seperti Chuan Leekpai dan Thaksin Shinawatra. Helen mempertikaikan kenapa orang Cina tidak boleh menjadi Menteri Besar Perak (DAP). Jawapannya mudah, kerana orang Cina di Thailand sudah tidak serupa Cina. Mereka boleh dikatakan lebih Siam daripada Siam. Persoalannya, adakah itu berlaku di Malaysia?

    Ternyata dalam banyak perkara yang diulas, beliau tidak dapat memahami sejarah Tanah Melayu dan sejarah pembentukan Malaysia. Lebih malang lagi beliau tidak dapat memahami roh bagaimana Perlembagaan Persekutuan digubal hasil persetujuan semua kaum, melalui pakatan murni atau lebih dikenali dengan kontrak sosial. Begitu juga Perlembagaan setiap negeri, ada sejarahnya tersendiri. Saya harap kejahilan ini tidak berlaku kepada orang lain agar tidak buta sejarah.

    Helen Ang juga perlu mengkaji 7 wasiat Raja-raja Melayu seperti yang disebut oleh Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah, yang telah membentuk Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957. Helen Ang perlu memahami makna yang tersurat dan tersirat dalam Perlembagaan Persekutuan tersebut. Jangan asyik mempertahankan dan membaca akhbar-akhbar Cina.

    Kenapa beliau mempertikaikan kedudukan Menteri Besar Perak yang tidak dilantik dari kalangan DAP? Cuba Helen Ang bandingkan, kenapa Ketua Menteri Pulau Pinang mesti diserahkan kepada Cina? Tidakkah kerusi UMNO lebih banyak daripada kerusi parti-parti politik lain dalam pilihan raya 2004 dan sebelum itu? Kenapa kita tidak menghargai tolak ansur dan pengorbanan yang ditunjukkan oleh orang Melayu? Sesuatu yang menguntungkan disenyapkan, yang tidak menguntungkan digembar-gemburkan untuk menagih simpati.

    Helen Ang juga mempertikaikan fakta yang saya tulis akan bilangan rumah ibadat bukan Islam seperti kuil Hindu, tokong Cina dan gereja Kristian melebihi bilangan surau dan masjid. Di sini saya pamerkan statistik tersebut untuk pengetahuan beliau akan nasib Melayu di bumi Melayu.

    Contohnya di Selangor mempunyai penduduk berjumlah 4.8 juta. Daripada jumlah itu orang Melayu mewakili 2.5 juta dengan kapasiti 259 masjid dan 939 surau. orang Cina Buddha berjumlah 1.3 juta mempunyai 1,015 tokong, orang India berjumlah 647,000 dengan 810 kuil berdaftar (bilangan ini belum dicampurkan dengan tokong dan kuil yang tidak berdaftar). Manakala, bilangan gereja Kristian biarlah Helen Ang yang cari untuk menampung jumlah 50,000 penganut Kristian.

    Statistik

    Berdasarkan kepada statistik ini, jelas kepada kita, setelah dicampur semua rumah ibadat bukan Islam, kedudukan masjid surau sebenarnya jauh ketinggalan. Ini baru perbandingan satu negeri, bayangkan negeri- negeri lain. Adakah nisbah antara bilangan penduduk dengan bilangan rumah ibadat itu adil? Begitu besar bezanya. Sila rujuk Wikipedia, walaupun ia bukanlah sumber yang outentik dalam akademik. Tetapi saya yakin statistik ini tidak jauh bezanya.

    Jangan kita bercakap kosong tanpa melakukan penyelidikan. Helen Ang mungkin terkejut bila saya paparkan statistik seluruh negara. Kenapa dalam sebuah negara majoriti Melayu boleh berlaku demikian? Inilah tolak ansur orang Melayu. Hormatilah tolak ansur ini. Jangan terlalu kiasu.

    Pada hemat saya, semua perkara ini berlaku disebabkan oleh kejahilan hidup beragama. Apakah isu sebenarnya timbul apabila kita mahu mempertahankan hubungan yang dilarang oleh semua agama, seperti amalan berzina sehingga melahirkan anak luar nikah? Beritahu saya ajaran agama mana yang membenarkan hubungan haram ini?

    Bayangkan jika yang perempuan yang dizinai adalah ibu, isteri, adik-beradik perempuan kita sehingga melahirkan anak luar nikah. Apakah kita boleh menerima semua ini sebagai isu moral yang boleh dipertahankan? Kena pada orang lain, tak apa. Bila kena pada diri sendiri baru tahu langit ini tinggi atau rendah?

    Justeru, saya amat bersimpati dan amat menghormati tindakan dengan Presiden MCA, Datuk Seri Ong Tee Keat dan badan disiplin MCA yang telah mengambil tindakan yang tepat untuk menggugurkan timbalannya disebabkan salah laku moralnya.

    Saya amat yakin keputusan yang diambil, bukanlah suatu perkara yang mudah untuk beliau melakukan tindakan sedemikian. Keputusan yang diambil adalah demi menyelamatkan maruah parti biarpun beliau akan menjadi tidak popular.

    Tindakan MCA itu dikira tepat jika ditinjau dari segi undang-undang moral dan ajaran agama. Saya selaku orang Cina menyokong sepenuhnya tindakan tersebut. Inilah nilai-nilai moral yang perlu ada pada setiap pemimpin dan juga rakyat yang dipimpin. Jika pemimpin tidak menunjukkan teladan, siapa lagi? Adakah kita mahu menunggu rakyat menunjukkan teladan? Tidakkah kepimpinan itu melalui teladan?

    Seperti yang selalu saya sebut, tidak ada satupun agama atau ajaran di dunia yang menghalalkan perlakuan tidak bermoral seperti berzina atau hubungan seks luar nikah. Apatah lagi sehingga mengandungkan anak luar nikah. Semua perbuatan terkutuk adalah berdosa besar.

    Masyarakat kita tidak kira apa juga bangsa dan agamanya, perlu dididik dengan nilai moral tinggi. Agama hendaklah dijadikan panduan hidup. Baru dunia akan aman. Kerana semua agama menyerukan kepada kebaikan. Yang baik tetap baik, yang salah tetap salah. Kita tidak boleh menghalalkan yang haram untuk mencapai matlamat.

    Buddha begitu keras sekali mengharamkan zina seperti yang tersebut dalam lima larangannya iaitu jangan membunuh, jangan berzina, jangan berbohong, jangan mencuri dan minum arak. Sila rujuk Sutta Nipata 815, Dhammapada 309-10, Sutta Nipata 123.

    Begitu juga larangan dalam agama Kristian, Hindu dan Sikh. Apa tujuan nasihat agama ini? Semuanya mahu memastikan kita menjadi manusia yang mempunyai moral yang tinggi, bermaruah dan sebagainya. Jika Helen Ang beragama Kristian, sila buka Bible, 1 Corinthians 6:18-20 & 1 Corinthians 7:1-2. Adakah Kristian menghalalkan zina? Sudah tentu tidak.

    Kalau Helen Ang melihat adat tradisi masyarakat Cina zaman dahulu, hukuman ke atas mereka yang berzina ini amat berat. Penzina-penzina ini akan dimasukkan ke dalam bekas atau raga babi dan dicampakkan ke dalam sungai.

    Begitu juga saya ingin menyarankan Helen Ang supaya meluangkan masa meneliti ajaran agama lain seperti agama Hindu dan Sikh mengenai penzinaan. Baca kitab Hindu, Bhagavad Gita1.40-42, zina diharamkan dalam agama Hindu. Perlakuan berzina dianggap sebagai penghinaan kepada undang-undang agama Hindu (Laws of Manu, 9.95, 101). Untuk keterangan lanjut baca New World Encyclopedia. Dalam ajaran Sikh, salah satu daripada lima dosa besar adalah berzina. Sila baca Adi Granth, Dhanasari. Justeru, atas landasan apa kita mahu menghalalkan zina?

    Lihat juga pandangan ajaran Konfucianisme, Taoisme, Jainisme, Zoroastrianisme, Shintoisme, Judaisme dan Bahai dalam artikel bertajuk A Comparison of Morality from the religions from Around the World, http://usminc.org/other.html. Larangan berzina amat keras sekali.

    Sebenarnya isu-isu moral ini dibahaskan dengan panjang lebar oleh semua agama, apatah lagi agama Islam. Saya tidak perlu sebutkan pandangan agama Islam, sebab sudah terang lagi bersuluh kemuliaan Islam dalam menjaga umatnya. Justeru, jika berlaku juga kepada umat Islam, itu salah orang yang melakukan perbuatan terkutuk itu, bukan agama Islam yang suci murni.

    Justeru, dalam menilai antara yang benar dan yang batil, agama perlu dijadikan panduan dan sejarah sebagai pedoman. Percubaan untuk memadamkan fakta agama dan sejarah hanya akan mengundang kerosakan di muka bumi. Saya yakin fakta yang saya kemukakan sengaja diselewengkan disebabkan oleh sikap kiasu.