Home » » Budak kampung jadi usahawan

Budak kampung jadi usahawan

Written By kall on Tuesday 21 April 2009 | 09:35

DALAM lampiran profilnya ada tertulis cita-cita dan falsafah hidup beliau iaitu usahawan berjaya tidak kenal erti putus asa serta berjaya dunia dan akhirat.

Di atas kertas, mungkin kata-kata ringkas dan padat itu mudah dicoret namun apabila menterjemahkannya dalam realiti hidup, insan bernama Datuk Nabil Abd Kadir, 46, sudah melalui pahit getirnya.

Sebagai usahawan yang kini terbabit dalam dunia koperasi melalui Koperasi Pelaburan Hartanah Berhad atau Kopraha, beliau yang juga Pengerusi Eksekutif koperasi itu cukup 'masak' dengan dunia perniagaan.

Ibarat isi dengan kuku, begitu juga gambaran yang boleh diberikan kepada diri beliau dengan perniagaan.

Daripada sebuah syarikat, Nakiwa Sdn Bhd, ia berkembang sehingga ada tiga anak syarikat selain menjadi Pengerusi Join Management Commity Setiawangsa Business Suites.

Seperti kata beliau, untuk berjaya dan hidup selesa, berniaga adalah bidangnya. Kata-kata itu ada benarnya apabila Nabil yang pernah berkhidmat di Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) sanggup meninggalkan jawatan sebagai Pegawai Logistik berpangkat Kapten untuk menghambakan diri dalam perniagaan.

“Sejujurnya, ketika kecil saya tidak didedahkan apa itu cita-cita. Yang saya tahu, apabila ada kapal terbang lalu di atas, saya lihat dan berhasrat mahu berjaya dan ada di kedudukan atas.

“Hanya di dalam tentera, baru terdetik terbabit dalam perniagaan,” katanya.

Anak jati Pahang itu boleh dikatakan berani. Ketika ramai anak muda memohon jawatan sebagai pegawai kerajaan, beliau pula mengambil keputusan menceburi perniagaan pada 1992.

Selepas tamat kontrak tujuh tahun di TUDM dari 1985 hingga 1992 melalui tajaan Biasiswa Angkatan Tentera untuk melanjutkan pengajian di Indiana States University, AS, Nabil nekad berniaga meskipun tiada pengalaman.

Begitupun, galakan dan sokongan isteri, Datin Sakinah Zainul Abidin menjadikan Nabil tabah membuka syarikat pertama, Nakiwa Sdn Bhd pada 1992 yang terbabit dalam penjualan komputer, pembekalan dan jahitan.

“Isteri mahir menjahit dan selepas dia berkursus, saya ambil tender menjahit pakaian seragam tentera. Isteri jahit, saya cari projek selain menjual komputer dan kelengkapan alat tulis kepada Kementerian Pertahanan,” katanya.

Daripada menyewa sebuah bilik kecil, pasangan itu mengorak langkah menyewa lot kedai di Setiawangsa. Perniagaan yang semakin berkembang membolehkan mereka membeli beberapa lot kedai dan menyewakannya.

Begitupun, kegawatan ekonomi pada 1997 memberi kesan kepada pasangan itu terutama kesukaran mendapatkan tender kerajaan. Namun, penganjuran Sukan Komanwel 1998, bagai memberi nafas baru kepada Nabil.

“Kerajaan mengeluarkan tender menyediakan 250 bas untuk 10,000 petugas. Jadi, saya beranikan diri masuk tender ini dan berjaya.

“Tugas saya tidak mudah apabila ada bas atau pemandu tidak mahu bekerja. Pernah pada tengah malam saya ke rumah pemandu bas, beri wang pendahuluan dan minta dia bawa bas untuk esoknya.

“Selain itu, ada juga yang batalkan perjanjian pada saat akhir, memang mencabar dan tertekan,” katanya yang kini memiliki 12 bas.

Selepas Sukom, Nabil menubuhkan anak syarikat Nakiwa, Optical Media Sdn Bhd pada 1999 yang mengeluarkan cakera padat mudah rakam atau 'compact disk recordable' (CDR).

Kejayaan di Sukom menjadikan Nabil lebih bersemangat dan pada 2001, beliau berjaya dalam projek menyediakan 450 kenderaan di Pameran Antarabangsa Maritim dan Udara Langkawi (Lima) serta 120 bas di Sukan Sea, tahun sama.

Pada 2004, syarikatnya sekali lagi dapat kepercayaan menyediakan pengangkutan bas dan kenderaan darat untuk Program Latihan Khidmat Negara (PLKN).

Pada masa sama, wujud anak syarikat Nakiwa Sdn Bhd iaitu Nakiwa Properties Sdn Bhd dan Nakiwa Travel and Tours Sdn Bhd yang terbabit dalam pelaburan hartanah dan pengangkutan.

Dalam sibuk menjalankan pelbagai perniagaan, sekali lagi suasana ekonomi tidak menentu berlaku pada 2007.

“Saya fikir dalam keadaan gawat, orang ramai lebih suka menyimpan dan mahu mendapatkan keuntungan daripada tabungan. Jadi, saya yang tiada pengalaman dalam koperasi, membuat kajian mengenai koperasi yang ada.

“Daripada 5,000 koperasi, sangat sedikit koperasi agresif. Dalam satu kursus, kami diminta berfikir di luar kotak. Pada akhir 2007, saya bersama rakan mencari idea untuk menubuhkan koperasi dan pada Jun 2008 secara rasmi Kopraha didaftarkan,” katanya.

Katanya, Kopraha tidak menawarkan pinjaman sebaliknya membuat pelaburan hartanah dan sewaan perniagaan yang mana keuntungannya dikongsi bersama ahli.

Tidak ramai mengetahui kejayaan anak kelahiran Pekan, Pahang itu sebenarnya hasil kesusahan beliau sejak zaman kanak-kanak.

Ketika rakan lain bermain, anak kesembilan daripada 11 beradik itu menghantar kuih-muih untuk dijual atau membeli barangan untuk ibunya, Rabiah Jusuh, membuat kuih.

“Emak boleh dikatakan idola saya. Meskipun tidak pandai menulis dan membaca, tetapi dengan wang hasil jualan kuih, emak boleh membeli tanah dan membina lapan rumah sewa,“ katanya.

Menurutnya, setiap hari beliau yang menetap di Kampung Ketapang Tengah mengayuh basikal membawa empat bakul berisi pelbagai jenis kuih seperti kuih bingka, lompat tikam, kuih bakar dan tepung kurma.

“Saya generasi ketiga menghantar kuih kepada peniaga di pekan sehari, Pekan. Pagi hantar kuih dan petang, ambil duit. Pada masa itu saya darjah empat dan duit yang diperolehi, tidak minta daripada emak,” katanya.

Pada masa terluang, Nabil membantu bapanya, Abdu Kadir Kamaluddin berkebun sayur menanam ubi kayu, tebu serta sayur-sayuran.

Berkat kesabaran dan kecemerlangan akademik, beliau berjaya melanjutkan pelajaran ke Maktab Tentera Diraja, Sungai Besi. Sejak itu, Nabil tidak menoleh ke belakang dan terus mencatat kecemerlangan sama ada dalam akademik, kerjaya dan perniagaan.

NAMA: Datuk Nabil Abd Kadir
USIA: 46 tahun

LAHIR: 10 Mei 1963 di Pekan, Pahang

JAWATAN: 1) Pengerusi Eksekutif Koperasi Pelaburan Hartanah Berhad (Kopraha)

2) Pengerusi Join Management Commity Setiawangsa Business Suites

3) Pengarah Urusan Nakiwa Sdn Bhd dengan tiga anak syarikat, Optical Media Sdn Bhd, Nakiwa Properties Sdn Bhd dan Nakiwa Travel and Tours Sdn Bhd

ISTERI: Datin Sakinah Zainul Abidin

ANAK-ANAK: 1) Iylia Najlaa Fathii, 21; 2) Izzy Aishah, 20; 3) Izham Haiqal, 15: 4) Ikmal Hakim, 14 tahun

PENDIDIKAN: 1) Sekolah Rendah Seri Beram, Pekan; 2) Sekolah Menengah Kebangsaan Tengku Abdullah, Pekan; 3) Maktab Tentera Diraja, Sungai Besi; 4) Ijazah Sarjana Muda Perakaunan, Indiana States University, Amerika Syarikat.

ANUGERAH: Pingat 'Darjah Indera Mahkota Pahang' dianugerahkan Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah pada 2005 yang membawa gelaran Datuk.

7 comments:

Unknown said...

qzz0623
belstaff jackets
polo ralph lauren
tory burch outlet
coach outlet
huf clothing
air jordan 4
jack wolfskin
nike presto
nike revolution
kd 9

Unknown said...

www0727


tory burch outlet
air jordan 4
oakley sunglasses
michael kors outlet
five fingers shoes
baltimore ravens jerseys
ray ban sunglasses
new balance shoes
harry winston jewelry
marc jacobs outlet





jeje said...

jinyi827
Les fouilles ont montré une fosse chaussure nike femme air max running 2017 à ciel ouvert que les Grecs de l'âge du bronze utilisaient pour verser du vin et pour déposer des figurines primitives de vos divinités adorées. À titre d'exemple, bien que les individus puissent rapidement prendre des décisions finales, les cultures asiatiques ont tendance à être progressives mais confiantes. Nike Shox R3-R4 est cruciale car sur le web, les clients vont l'utiliser pour associer chaussures sport nike femme air max thea beige de bonne qualité sur le magasin de chaussures en ligne. Beaucoup de professionnels de la douleur disent que le défi du pied, de la jambe et de la diminution de la douleur arthritique a de nombreux résultats. Si vous avez appris à acquérir asics gel lyte v homme blanc ces chaussures après qu'ils ont été dévoilés sur le marché, les perspectives sont que les chaussures commencent presque certainement à montrer une petite teinte d'ambre à côté de leur semelle de base évidente. Les conducteurs et les bois de parcours utilisent la technologie ajustable STR8-FIT TOUR ainsi qu'un canal de compression ajustable qui augmente le volume asics veste equipe de france full zip m des endroits agréables du club.


yanmaneee said...

supreme outlet
supreme outlet
golden goose sneakers
birkin bag
yeezy shoes
cheap jordans
nike x off white
off white hoodie
kobe shoes
lebron shoes

lenol said...

Clicking Here check over here additional reading click why not find out more you can try these out

lakyd said...

my response Dolabuy Gucci use this link Dolabuy Chrome-Hearts you could check here gucci replica handbags

Unknown said...

h9g65v7d02 r4k40i1g66 q3e81v0s34 g9l64h0g37 d6k64l4p70 s8r46j8z50