Pages

Tuesday, 28 August 2007

Merdeka Kah Aku!



Merdekakah aku jika aku hanya berkata2
Merdekakah aku jika masih lagi mengharap gaji bulanan
Merdekakah aku jika masih tidak dapat membantu ibu bapa,adik2 dan saudara sendiri
Merdekakah aku jika masih tidak menkhatam Al Quran mengikut tajuid yang sebenar2nya
Merdekakah aku jika masih belum mampu untuk beristeri
Merdekakah aku jika masih melayan benda2 yang tak berfaedah di kaca TV
Merdekakah aku jika masih tidak dapat melakukan perintah Allah Taala dengan sempurna
Merdekakah aku jika hanya membiarkan maksiat di depan mata
Merdekakah aku jika membiarkan kakak/adik perempuan sendiri tidak memakai tudung dikhlayak ramai
Merdekakah aku jika masih tidak dapat mengumpul duit untuk mengejakan Haji
Merdekakah aku jika masih tidak menjelaskan hutang PTPTN walau sedikit
Merdekakah aku jika hutang kereta masih tidak langsai
Merdekakah aku jika bekerja bagai nak rak tapi habuan nya sedikit
Merdekakah aku jika masih tidak dapat meringankan beban kedua Ibu bapaku
Merdekakah aku jika hati ini sukar untuk seceria waktu dulu
Merdekakah aku kalau aku tidak boleh menjauhkan perangai buruk sendiri
Merdekakah aku!!!
Merdeka kah aku!!

Monday, 27 August 2007

Doktor perubatan ternak ayam kampung


Dr Mohamad Zainol labur RM1 juta bagi membina ladang, cipta makanan ternakan sendiri

TEKADNYA menceburi perniagaan ternakan ayam kampung organik adalah bagi memenuhi tuntutan fardu kifayah untuk menyediakan makanan halal bermutu untuk umat Islam di negara ini.


Di ladang itu beliau menternak 40,000 ayam kampung yang diberikan makanan herba berkhasiat dan bermutu tinggi bagi memastikan dagingnya benar-benar bebas daripada sebarang campuran bahan kima.

Makanan yang diberikan adalah hasil ciptaan beliau sendiri selepas melakukan penyelidikan selama setahun.

Ia daripada ejen pemangkin pertumbuhan yang banyak digunakan dalam industri penternakan untuk mempercepatkan proses tumbesaran ayam.

Pengarah Urusan Mumtaz Meat & Marine Foods Sdn Bhd (Al-Mumtaz) itu berkata, hasrat utama menceburi ternakan ayam kampung organik tanpa sebarang campuran bahan kimia terlarang bagi menyahut tuntutan agama dan kerajaan yang menggalakkan orang Islam di negara ini terbabit dalam industri makanan halal.
“Saya terpanggil untuk menceburi ternakan ayam kampung organik ini adanya pelbagai laporan kebelakangan ini mengenai daging yang disuntik dengan pelbagai bahan yang tidak halal ditambah lagi dengan cara sembelihan meragukan umat Islam.

“Hasil daripada pengamatan saya mendapati makanan yang diberikan kepada ayam untuk tujuan pembesaran dan tempoh sebenar ayam untuk membesar tidak mengikuti kaedah yang betul menyebabkan pengguna berdepan risiko ditimpa pelbagai penyakit seperti kanser dan jantung,” katanya ketika ditemui di pejabatnya di Ampang, Selangor, baru-baru ini.

Beliau menubuhkan Al-Mumtaz tahun lalu dengan harapan dapat menyediakan kemudahan makanan halal kepada umat Islam di negara ini dan juga di luar negara.

“Langkah kerajaan menjadikan Malaysia sebagai hab makanan halal dunia tepat pada masanya kerana orang Islam perlu menghasilkan makanan yang halal dan bermutu tinggi seperti yang dituntut agama.

“Penyediaan makanan halal itu turut termasuk proses penyembelihan, makanan yang diberikan kepada binatang yang diternak dan pengedaran produk berkenaan,” katanya.

Dr Mohamad Zainol yang mendapat pendidikan perubatan di Amerika Syarikat, pernah bekerja dengan beberapa syarikat antarabangsa seperti Pfizer serta menjawat beberapa jawatan kanan di syarikat antarabangsa berkenaan.

Beliau menubuhkan klinik Medi Sina di Ampang khusus untuk perkhidmatan kesihatan sejak sepuluh tahun lalu sebelum menceburi penternakan ayam sejak setahun.

“Saya memulakan perniagaan pada 2005 dengan mengimport daging dari luar negara. Selepas mempelajari selok belok perniagaan ini, tahun lalu membuka perniagaan menternak ayam kampung organik,” katanya.

Ayam yang diternak secara organik itu diberi makan ekstrak herba yang kaya dengan bahan antioksida dan antikanser seperti halia, kunyit, pandan, habbatus sauda dan limau purut.

Tanpa penggunaan antibiotik, tidak menggunakan hormon, beta agonist dan salbutamol.

Pemakanan berkhasiat yang memanfaatkan penggunaan pelbagai bahan organik dan herba dapat meningkatkan daya tahan ayam berkenaan daripada serangan penyakit dan proses penuaan.

Ayam kampung organik yang diternaknya dibiarkan bebas kerana menerusi cara itu ia mampu menghasilkan daging yang memiliki protein tinggi.

Dr Mohamad Zainol berkata, perniagaan yang diusahakan ini tidak pernah mendapat bantuan kerajaan atau pinjaman daripada mana-mana bank.

“Saya menggunakan duit simpanan yang ada untuk membangunkan perniagaan menternak ayam daging organik, tambahan pula amat sukar bagi mereka yang terbabit dalam bidang pertanian untuk memohon pinjaman daripada bank,” katanya.

Beliau berkata, sambutan pengguna terhadap ayam yang diternaknya adalah amat menggalakkan selepas menyedari ayam kampung organik tidak menggunakan bahan pemangkin pertumbuhan seperti beta agonist serta lemak dan enzim babi.

Beliau berkata, kesedaran orang ramai terhadap makanan berkhasiat dan menggunakan bahan organik semakin meningkat di negara ini.

“Sejak mula memasuki pasaran sebulan yang lalu, saya sudah menjual lebih 9,000 ekor ayam kampung organik.

“Saya berhasrat mengembangkan perniagaan ini menerusi sistem francais kepada mana-mana individu yang berminat iaitu membabitkan pembukaan kedai untuk menjual ayam kampung organik yang sudah siap diproses,” katanya.

Beliau berkata, ayam kampung organik yang diternak itu kini dibekalkan ke hotel di Kuala Lumpur dan Selangor antaranya rangkaian hotel De Palma serta restoran Sari Ratu dan Wong Solo.

Katanya, beliau berhasrat untuk menjadikan perusahaan penternakan ayam kampung organik ini sebagai satu perniagaan yang bersifat ‘niche’ yang mana mereka yang hendak menikmati keenakan ayam kampung segar, sudah siap diproses serta menggunakan bahan halal sebagai makanan haiwan ternakan berkenaan boleh mencarinya di kedai yang akan ditubuhkan menerusi sistem francais.

Friday, 24 August 2007

The Little Khalifah Shop pusat aktiviti Islamik


TENTU ramai yang tidak sanggup meninggalkan kerusi empuk, bilik berhawa dingin dan gaji lumayan, hanya kerana ingin menceburi satu bidang yang diakui mencabar dan berisiko tinggi iaitu dunia perniagaan.

Namun, tidak bagi pemilik tunggal The Little Khalifah Shop, Roslinah Daud yang mengambil keputusan muktamad berhenti kerja dan melepaskan segala keistimewaan bergelar pengurus operasi sebuah syarikat kewangan pada November 2006 demi menguruskan perniagaannya secara sepenuh masa, sekali gus merealisasikan impian mewujudkan generasi perubah (transforming generation) seiring dengan landasan Islam.

Wawancara wartawan ZUARIDA MOHYIN dan jurufoto NOOR AZLINA JAAFAR dengan Roslinah, 36, di The Little Khalifah Shop yang terletak di 2750A, Mezzanine Floor, Jalan Changkat Permata, Taman Permata, Ulu Klang, Kuala Lumpur cuba berkongsi iltizamnya dalam memenuhi peranan setiap manusia sebagai Khalifah Allah di muka bumi ini.

UTUSAN MALAYSIA: Bagaimanakah The Little Khalifah Shop bermula dan terangkan serba ringkas tentang perniagaan yang diusahakan?

ROSLINAH: The Little Khalifah Shop telah ditubuhkan pada November 2003 sebagai kedai buku agama kanak-kanak siber. Kemudian, ia telah dibuka secara fizikal pada Mei 2004 atas permintaan yang tinggi dan juga sambutan yang baik. Pada Julai 2006, kami telah berpindah dari Wangsa Maju ke lokasi sekarang iaitu di Taman Permata, Ulu Klang.

The Little Khalifah Shop ialah sebuah kedai yang menyediakan platform dan bahan-bahan untuk kanak-kanak Islam yang mana dapat membantu ibu bapa dalam mendidik anak-anak menjadi seorang Muslim yang sebaiknya serta memenuhi tanggungjawab mereka sebagai Khalifah Allah. Jadi, kesemua bahan yang terdapat di sini adalah berlandaskan Islam atau nilai moral yang baik, sama ada buku, beg, pin, permainan atau pun pakaian.

Alhamdulillah, kini ia telah berkembang di mana aktiviti-aktiviti kanak-kanak Islam juga diadakan. Antaranya; Sesi Bercerita Islamik (Islamic Story Telling), Seni Kraftangan (Art Attack Style) yang berlandaskan cerita Islamik, Kelas Memasak Kanak-kanak, Kelas Menjahit Kanak-kanak, Kelas Solat, Bengkel Sains dan sebagainya.

Terkini, kami juga telah membuka sebuah butik untuk kanak-kanak serta ibu Muslimah yang menyediakan pakaian-pakaian menutup aurat seperti baju mandi Muslimah, baju kanak-kanak yang lengkap dengan tudung serta kemeja T labuh untuk ibu serta kanak-kanak perempuan.

Mengapa perniagaan ini yang dipilih dan tidak kepada bentuk perniagaan lain?

ROSLINAH: semuanya bermula selepas berjumpa dengan seorang pakar psikologi kanak-kanak terkenal, Allahyarham Professor Muhammad Al-Mahdi. Beliau telah mencetuskan idea-idea pembentukan keperibadian cemerlang di dalam diri anak melalui Projek Khalifah.

Beliau telah meyakinkan kami bahawa keadaan masyarakat sekarang yang semakin merosot dari segi pembangunan sosial dan akhlaknya dapat dipulihkan dengan membekalkan mereka dua perkara asas iaitu; pandangan dunia yang betul dan tepat yang berlandaskan al-Quran dan sunah serta pengetahuan mengenai Hukum Pembelajaran, iaitu bagaimana pemikiran dan keperibadian seseorang insan itu terbentuk.

Rentetan dari situ maka kami telah mengasaskan The Little Khalifah Shop untuk mengembangkan Projek Khalifah dengan tujuan untuk merealisasikan idea ini dengan lebih cepat dan efektif serta mewujudkan generasi per ubah (transforming generation). Kami yakin dengan penubuhan The Little Khalifah Shop, ia dapat menyediakan platform bagi ibu bapa dan kanak-kanak secara terus dan dengan kaedah yang menyeronokkan. Kami juga merasakan ini adalah tuntutan fardu kifayah untuk membuka kedai yang menjual barangan untuk kanak-kanak Islam kerana belum ada lagi kedai seumpama itu sebelum ini.

Apakah usaha yang dijalankan untuk mengembangkan lagi perniagaan atau perancangan akan datang?

ROSLINAH: The Little Khalifah Shop ditubuhkan atas dasar kasih sayang ke atas semua kanak-kanak serta atas dasar ingin memberi sesuatu yang cantik dan baik kepada anak-anak Muslim. Ia merupakan satu sumbangan kecil kami kepada ummah dan kami berharap ibu bapa akan terus memberikan sokongan di atas usaha dan aktiviti kami supaya kami dapat mengembangkan lagi kedai kami untuk menjadi sebuah pusat sehenti (one-stop-center) bagi ibu bapa mendapatkan bahan-bahan untuk anak-anak mereka supaya mereka boleh membesar menjadi seorang Khalifah Allah yang baik.

Sejajar dengan matlamat kami, The Little Khalifah Shop kini telah dibahagikan kepada 6 divisyen:

*Kedai Buku Little Khalifah

*Butik Little Khalifah

*Kedai Alat Tulis Little Khalifah

*Kedai Audio/Video Little Khalifah

*Kedai Mainan Little Khalifah

*Pusat Aktiviti Little Khalifah

Pada 9 Ogos lalu, kami juga telah mencapai satu lagi kejayaan di mana kami telah menyediakan perkhidmatan secara online untuk memberi peluang kepada mereka yang tidak dapat datang ke kedai kami. Orang ramai boleh mengunjungi gedung membeli belah keluarga yang diwujudkan secara maya di laman web kami www.littlekhalifahshop.com untuk membeli bahan-bahan dari kedai kami.

Pada masa akan datang pula, kami juga bercadang membuka Kafe Little Khalifah di mana kami berharap dapat menyediakan makanan yang enak dan berkhasiat untuk anak-anak.

Apakah cabaran yang dihadapi dalam bidang ini dan bagaimana anda mengatasinya?

ROSLINAH: Cabaran yang dihadapi dalam bidang ini adalah menyebarkan maklumat mengenai The Little Khalifah Shop kepada ibu bapa agar mereka dapat menggunakan fasiliti atau bahan yang telah kami sediakan di dalam proses pembangunan insan anak-anak mereka.

Bagi mengatasi cabaran ini, kami sentiasa mencari peluang-peluang atau saluran-saluran yang baru untuk menyampaikan mesej baik ini. Buat masa ini, kami menyebarkan maklumat melalui e-mel, laman web kami di www.littlekhalifahshop.com, keahlian percuma The Little Khalifah Club, SMS dan juga sebaran mulut ke mulut.

Kepuasan bagaimanakah yang diperoleh dalam bidang ini?

ROSLINAH: Kepuasan yang diperoleh di sini merangkumi segala aspek daripada keluarga, kawan-kawan, masyarakat dan juga ekonomi. Di sini, saya dapat melihat impak hasil kerja kami secara langsung kepada kanak-kanak tersebut di dalam menjalankan tanggungjawab mereka sebagai Khalifah Allah dan juga kepuasan apabila mengetahui bahawa kami telah menyumbang sedikit usaha sebagai permulaan arus perubahan merealisasikan generasi perubah (transforming generation). Insya-Allah.

Sebagai seorang korporat Muslim, bagaimana pandangan anda mengenai saranan Islam iaitu 9/10 punca rezeki adalah melalui perniagaan. Ulaskan?

ROSLINAH: Saranan ini sangat bertepatan dengan kajian dan konsep tentang ekonomi Islam berbanding dengan ekonomi konvensional. Asas ekonomi Islam adalah perniagaan (Bai') berbanding dengan ekonomi konvensional ia itu penabungan. Oleh itu, galakan berniaga adalah tunggak bagi menjayakan ekonomi Islam yang mana ia dapat menjanjikan keadilan kewangan kepada masyarakat.

Alhamdulillah dengan kejayaan yang dicapai, bagaimana pula sumbangan anda kepada orang terdekat dan mereka yang berada di sekeliling?

ROSLINAH: Saya berharap dengan memulakan riak-riak kecil arus perubahan minda kepada ibu bapa dan anak-anak amnya, orang terdekat dan mereka yang berada di sekeliling juga akan merasa dan mengikuti arus per ubahan minda yang menjurus ke arah kebaikan.

Hakikatnya, semua orang mampu melakukan perubahan dan sekiranya masyarakat bersatu dan menyumbang sedikit tenaga dan usaha, insya-Allah, ia mampu membentuk gelombang yang lebih besar yang dapat merealisasikan usaha menjadikan dunia ini lebih baik pada masa akan datang.
dicopypaste dari:www.utusan.com.my

Tuesday, 21 August 2007

Fariz ketepi takut bangunkan Chelos

MRN ditubuhkan di Bandar Baru Bangi bagi jalankan aktiviti latihan, pendidikan bidang bakeri




WALAUPUN penyertaan usahawan Bumiputera dalam industri makanan dan minuman (F&B) masih kurang menonjol serta perlu bersaing dengan syarikat yang sudah lama bertapak dalam industri itu, ia tidak menghalang seorang lulusan undang-undang untuk mengusahakan perniagaan roti, pastri dan kek secara francais.

Berbekalkan falsafah “di mana ada kemahuan, di situ ada kejayaan” Fariz Abu Bakar, 40, yang juga Pengerusi Chelos Sdn Bhd (Chelos), syarikat francaisor Chelos Bakeri & Kafe itu, mengetepikan segala “takut” dan “keraguan” yang sering menjelma dalam fikirannya, sebaik mula menceburi perniagaan itu pada 2003.

Beliau berkata, usahawan Bumiputera tidak perlu takut dengan persaingan sehingga menjejaskan keyakinan dalam menjalankan perniagaan, sebaliknya terus meningkatkan mutu perkhidmatan terhadap pelanggan.

“Pasaran ini adalah cukup besar dan bagaimana untuk merebut pasaran ini, bergantung kepada cara kita meletakkan kedudukan syarikat.

“Saya tidak takut dengan persaingan kerana itu semua pemikiran cara lama. Apa yang penting adalah tahap perkhidmatan yang ditawarkan kepada pelanggan sasaran,” katanya sambil menambah semua faktor itu akan menjadi penentu kepada kejayaan perniagaan.

Chelos yang dimiliki Medas Corporation Sdn Bhd ditubuhkan pada 2003 dan menceburi industri F&B dengan memperkenalkan Chelos Donut dan rangkaian produk bakeri. Sejak dua tahun lalu, Chelos mengorak langkah dengan memperkenalkan konsep francais menerusi rangkaian Chelos Bakeri & Kafe.

Kini, Chelos membuka empat cawangan di Bandar Baru Bangi dan Shah Alam yang diuruskan sendiri manakala Senawang dan LRT Ampang oleh francaisi. Selain produk roti dan pastri, Chelos turut menawarkan makanan ala carte seperti nasi lemak dan makanan barat yang dijual pada harga berpatutan.

Dalam usaha menyokong operasi Chelos, Medas yang diterajui bapanya, Datuk Abu Bakar Lajim menubuhkan Master Reach Network (MRN) untuk menjalankan aktiviti latihan dan pendidikan dalam bidang bakeri bertempat di Seksyen 9, Bandar Baru Bangi.

Bermula dari situ, ramai anak muda daripada kalangan anak peneroka Felda dan Felcra serta mereka yang tidak berpeluang untuk melanjutkan pengajian dibantu dengan menyertai latihan giat bersiri selama enam bulan.

Fariz berkata, MRN bertindak sebagai penyedia latihan dalam program teknikal dan pengurusan, selain memastikan bakal francaisi mendapat tenaga kerja berkemahiran di cawangan Chelos mereka.

Katanya, MRN juga akan membantu bakal francaisi yang berpotensi untuk mendapatkan sumber pembiayaan daripada badan kerajaan sebelum menjalani program latihan intensif.

“Setakat ini, sebahagian daripada lebih 300 pelajar itu telah diserap menyertai empat cawangan Chelos dan ada yang sudah membuka dan menjalankan perniagaan sendiri.

“Ada orang bertanya, kenapa MRN hendak melahirkan orang yang akan bersaing dengan kita (Chelos). Kami menjelaskan, kami ada cara perjuangan yang berbeza untuk membantu generasi muda Bumiputera menceburi bidang perniagaan.

“Kami yakin mereka boleh berjaya jika diberi latihan dan pendedahan. Kami juga yakin kalau kita bantu orang, duit (rezeki) akan datang,” katanya yang meneruskan perniagaan bapanya yang kini lebih banyak bertindak sebagai pembimbing dan penasihat Medas serta syarikat yang bernaung di bawahnya.

Selain Chelos dan MRN, Medas turut mengendalikan ABL Security Sdn Bhd yang menjalankan perniagaan elektronik dan sistem pengawasan serta Tuah Guard (M) Sdn Bhd dalam perkhidmatan sekuriti.

Jika dilihat daripada aspek rantaian nilai dalam bidang bakeri, Fariz berkata kebanyakan yang mengawal barangan mentah seperti seperti tepung, perasa atau inti adalah bukan Bumiputera.

“Namun, jika dilihat dengan betul, penggunaannya membabitkan ramai Bumiputera dan inilah yang anehnya. Jadi, kami membuat perancangan untuk menjalankan perniagaan bakeri dan memperkenalkan konsep francais.

“Dengan ini, kita boleh kendalikan perniagaan dan menguasai sedikit rantaian nilai dalam proses makanan dan bahan mentah,” katanya.

Mengimbas kehidupan Fariz, beliau belajar di Sekolah Menengah Teknik Kuala Lumpur sehingga tingkatan tiga. Memasuki usia 16 tahun, bapanya menghantar anak sulungnya itu ke Geelong Church of England Grammer School, Victoria, Australia.

Selepas itu, Fariz meneruskan pengajian dalam jurusan undang-undang di University of Wales, England Abersytwyth atas saranan ayahnya mengikut jejak langkah bekas pemimpin negara, Tun Ghazali Shafie, rakyat Malaysia pertama menuntut di universiti itu pada 1940-an.

“Ketika itu bapa saya sakit di hospital kerana asma dan dia bertanya apakah jurusan yang akan saya ambil di universiti kelak. Saya sememangnya minat dalam pemasaran kerana ia membabitkan soal strategi dan jualan.

“Namun, dia (bapa) tidak bersetuju dengan pilihan itu dan memberi tiga pilihan sama ada peguam, jurutera atau doktor. Jika tidak, sama ada menjadi despatch atau pemandu di syarikatnya,” katanya.

Fariz dengan berat hati memilih jurusan undang-undang walaupun hatinya lebih cenderung kepada bidang pemasaran. Namun, baginya perkara itu tidak pernah melemahkan semangatnya kerana dia tahu bapanya mahukan yang terbaik buat dirinya.

Malah, ketika itu ada perjanjian di antara mereka selepas Fariz tamat pengajian dalam jurusan undang-undang, beliau bebas untuk memilih karier yang diminatinya. Keperibadian Fariz dibentuk dengan cara tersendiri. Beliau mengakui bapanya sangat tegas dan menggelarnya 'Tarzan' (sewaktu kecil) kerana akan menjerit kerana tidak mahu melihat anaknya lambat bangun tidur, malas atau membuang masa.

“Bapa kata, orang bodoh boleh diajar dan kalau lambat boleh dilatih supaya cepat. Tetapi kalau malas, itu penyakit yang susah hendak diubatkan,” katanya dengan menegaskan kata-kata itu dijadikan sebagai prinsip kehidupannya.

Pada 1992, selepas tamat pengajian Fariz mula bekerja di bahagian sektor kewangan korporat Bumiputra Mechant Bankers Bhd dan mengakui banyak perkara perlu dipelajarinya memandangkan bidang itu berlainan dengan undang-undang sehingga terpaksa bekerja selama 15 jam sehari.

Selepas tiga tahun dalam bidang berkenaan, bapanya kemudian meminta beliau untuk menyertai perniagaan syarikat yang diuruskannya kerana ketika itu merancang untuk menyenaraikan Medas di Bursa Malaysia.

“Atas desakan bapa, saya akhirnya bersetuju untuk menyertai syarikat selepas mengambil kira pelbagai perkara termasuk merasakan ia adalah tanggungjawab yang saya perlu pikul kerana adalah anak lelaki sulung daripada empat beradik,” katanya.

Dalam rancangan memperluaskan perniagaan ke luar negara, Fariz tidak mengambil masa terburu-buru untuk berbuat demikian kerana baginya apa yang lebih penting sekarang adalah membina jenama Chelos dan memelihara kualitinya.

“Kami mempunyai strategi yang lain dan merancang pengembangan perniagaan francais hanya akan dilaksanakan selepas suku kedua tahun depan setelah kami lebih bersedia.

“Ketika ini kami mengalu-alukan kerjasama dengan mana-mana institusi pengajian yang boleh menghasilkan roti atau bahan pengawet yang lebih terjamin dari aspek kesihatan dan keselamatan,” katanya.

Beliau berkata, resipi roti dan pastri Chelos dirumus oleh kumpulan chef yang berpengalaman dengan dirunding bersama pihak pengurusan dari masa ke semasa dalam usaha mengekalkan cita rasa yang enak dan berkualiti.

Katanya, syarikat membeli bangunan tiga tingkat, Wisma Chelos berharga kira-kira RM12 juta di Bandar Baru Bangi menerusi pembiayaan sendiri pada 2003.

Syarikat kembang francais ke Asia Barat, Indonesia

CHELOS Sdn Bhd (Chelos), syarikat francaisor Chelos Bakeri & Kafe, merancang mengembangkan perniagaan francaisnya ke Asia Barat dan Indonesia tahun depan berikutan permintaan yang memberangsangkan untuk francaisi dari negara berkenaan.

Pengerusinya, Fariz Abu Bakar, pihaknya menerima permintaan untuk mewujudkan 48 cawangan Chelos Bakeri & Kafe di Asia Barat dan perkara itu masih dalam perbincangan.

Katanya, syarikat perlu merumuskan strategi untuk aktiviti perniagaan luar negara dengan mendalam supaya ia terus maju untuk jangka panjang.

Beliau berkata, syarikat merancang memperluaskan perniagaan berasaskan roti dan pastri Chelos menerusi kerjasama francais dengan syarikat dari negara berkenaan pada suku kedua 2008.

“Perbincangan dengan beberapa syarikat telah diadakan ketika misi perdagangan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti) ke Dubai sempena Pameran Francais Antarabangsa Dubai 2005,” katanya ketika ditemui di Bangi baru-baru ini.

Dalam pada itu, Fariz berkata Chelos merancang membuka 16 cawangan Chelos Bakeri & Kafe di sekitar Lembah Klang dalam tempoh dua tahun ini selaras usaha mengembangkan rangkaian francaisnya.

Katanya, empat daripada cawangan baru berkenaan akan dikendalikan sepenuhnya oleh Chelos, manakala 12 lagi ditawarkan kepada francaisi.

Beliau berkata, ketika ini syarikat mempunyai cawangan di Shah Alam dan Bandar Baru Bangi yang diuruskan sendiri, manakala di stesen LRT Ampang Park dan Senawang oleh francaisi.

“Menjelang akhir tahun ini, kami akan membuka enam cawangan dengan empat daripadanya diuruskan sendiri membabitkan pelaburan kira-kira RM1 juta.

“Kami sentiasa membuka peluang untuk meningkatkan penyertaan usahawan terutama Bumiputera dalam menjalankan perniagaan francais, sekali gus mengembangkan jenama Chelos Bakeri & Kafe,” katanya.

Sebelum ini, Chelos hanya menjalankan perniagaan roti dan pastri, tetapi kini memperkenalkan konsep kafe untuk membolehkan pelanggan menikmatinya, selain memperkenalkan menu sampingan seperti pasta dan nasi lemak.

Fariz berkata, syarikat membelanjakan RM2 juta untuk menaik taraf cawangan sedia ada, mengguna pakai konsep baru dan lebih moden.

Katanya, Chelos percaya konsep francais itu mempunyai peluang untuk berkembang dan syarikat melabur lebih RM2 juta tanpa memperoleh pembiayaan dari mana-mana agensi atau badan kewangan untuk membina Unit Pengeluaran Berpusat (CPU) di Bandar Baru Bangi.

Saturday, 18 August 2007

Perjalanan Yang Tak Tahu Kemana...

betul ker aku berjalan nih...
adakah ini akan mendatangkan hasil atau hanya perjalan yang kosong belaka?
adakah jalan akan membantu aku.kamu.dan dia?
jalan ni paasti membawa kehadapan?
jalan nih betul ker?
jalan nih kene isi banyak minyak ker(kalo naik keta)?
jalan nih akan terus meninggalakan yang dulu?
jalan nih akan jadikan aku senang?
jalan ni jadikan aku redha akan ciptaaNya?
jalan nih akan ....

lakukan sesuatu yang bermanfaat lagi memafaatkan

Friday, 17 August 2007

Metamorf pasar raya halal

DI MANA ada kemahuan di situ ada jalan. Peribahasa paling tepat menggambarkan kisah perjuangan anak kelahiran Pekan, Pahang, Nazilah Rahiman mengendalikan perniagaan pasar raya halal yang terletak di Pantai Dalam, Kuala Lumpur.

Di pasar raya Metamorf, pelbagai barangan makanan basah dan kering, juga produk keperluan harian ditawarkan. Pelanggan juga boleh mendapatkan keperluan harian mereka terutamanya produk keluaran bumiputera dan produk yang berstatus halal.

Menggunakan moto, Pasar Raya Halal Anda, ibu muda beranak empat ini menanam tekad mewujudkan pasar raya acuan sendiri iaitu sebuah pasar raya yang mengikut syariah Islam sepenuhnya, sekali gus menyahut seruan kerajaan untuk mempromosikan dan memasarkan produk-produk halal dan keluaran bumiputera Muslim.


KERJASAMA mantap pasangan suami isteri ini akhirnya membawa kejayaan kepada perniagaan mereka.


Wartawan, ZUARIDA MOHYIN bersama jurufoto, ABY BAIZURA HARUN menemu bual Pengarah Urusan Metamorf (M) Sdn. Bhd., Nazilah, 33, berkongsi perancangannya untuk terus memberikan harga barangan yang berpatutan dan perkhidmatan yang memuaskan.

MEGA: Boleh anda ceritakan bagaimana mula terlibat dalam perniagaan peruncitan ini?

NAZILAH: Selepas mendirikan rumah tangga dengan Rozaimi Yazi Mahmood, 34, yang juga selaku Pengarah Urusan Metamorf, saya tidak terlibat dengan urusan di kedai tetapi semuanya bermula apabila suami mengalami masalah dalam meneruskan perniagaan akibat masalah kewangan.

Pada mulanya saya hanya membantu dalam kerja-kerja pentadbiran tetapi lama-kelamaan sehinggalah saya turun padang sepenuhnya iaitu pada awal tahun 1991.

Bermula dari situlah saya mengetahui punca yang membelenggu suami. Rupa-rupanya kita ini sering terpedaya dengan kata manis pembekal-pembekal bukan bumiputera sehingga terpaksa berhutang dengan jumlah yang besar.

Bila melihat keadaan suami itu, ada semacam kekuatan yang hadir dalam diri untuk membantu suami keluar daripada kesusahan itu.

Malah saya pernah ditawarkan bantuan kewangan menerusi Tabung Usahawan Baru berjumlah RM400,000 pada 2002 tetapi bila mengenangkan ketidakmampuan untuk membayar balik, saya terpaksa menolaknya.

Sejak itu, kami tidak lagi mengambil barang daripada pemborong-pemborong tetapi saya akan mencari barang-barang sendiri di mana-mana pasar raya besar yang menawarkan harga promosi.

Alhamdulillah, pada 2005 lebih 90 peratus hutang suami dapat dilangsaikan. Pada 2006, kami mula menggunakan sistem kod bar, perjalanan syarikat semakin sistematik, terancang dan bertambah mudah diuruskan.

Bagaimana perasaan anda apabila berjaya menghadapi keperitan tersebut dan apakah pengajaran yang diperoleh dari situ untuk dikongsi kepada usahawan Muslim lain?

NAZILAH: Alhamdulillah, apabila kita berjaya membantu lebih-lebih lagi, kepada seorang suami daripada masalahnya, sudah tentu perasaan syukur dan gembira sukar digambarkan dengan kata-kata. Apatah lagi, niat kita pada masa itu adalah untuk membantu mengukuhkan serta memulihkan ekonomi keluarga, secara tidak langsung Allah permudahkan jalannya. Semua kesukaran yang dihadapi, ada sahaja caranya dipermudahkan oleh Allah.

Untuk berada stabil seperti sekarang bukanlah mudah apa lagi, dalam usaha kita membawa satu idea serta format perniagaan yang baru.

Banyak halangan yang dihadapi bukan sahaja daripada para peniaga bukan bumiputera yang jauh lebih kuat tetapi tidak kurang juga daripada sesama Islam sendiri. Pun begitu, selagi kita berpegang kepada tali Allah, semuanya dilorongkan dengan cara-Nya sendiri.

Selain itu, saya percaya apabila kita dalam situasi terdesak, kekuatan, keazaman dan kesungguhan itu akan hadir, sekali gus menjadikan kita lebih berkeyakinan untuk terus bertahan dan meneruskan kelangsungan hidup.

Bagaimanakah aspek status halal produk serta barangan keluaran bumiputera Muslim mula dititikberatkan oleh anda?

NAZILAH: Semuanya bermula pada awal 2004. Kalau sebelum ini kedai kami sama seperti pasar raya lain yang menjual produk basah dan kering untuk keperluan seharian tetapi kemudiannya saya mula terfikir kenapa tidak saya sebagai seorang Islam membantu peniaga seagama dan sebangsa.

Kini kami memasarkan barangan keluaran bumiputera. Pelanggan boleh membeli secara runcit atau borong di pasar raya ini. Sekurang-kurangnya, kita dapat sama-sama membangun dan maju. Kejayaan ini secara tidak langsung memajukan ekonomi umat Islam itu sendiri.

Saya bukannya mengejar keuntungan semata-mata tetapi apa yang penting inilah sumbangan saya kepada agama. Meskipun ramai yang memperkecilkan impian besar saya ini, waima untuk berundur, tidak sekali. Inilah perjuangan saya kepada agama, bangsa dan negara.

Apakah harapan dan nasihat anda kepada pengusaha, pengguna Muslim dalam memastikan umat Islam terus cemerlang dan menjadi umat terbilang suatu hari nanti terutamanya dari segi ekonomi?

NAZILAH: Untuk mendidik masyarakat Islam terus menyokong produk bumiputera Islam bukanlah sesuatu yang mudah, apatah lagi selama bertahun-tahun kita biasa dengan produk-produk yang tidak tentu soal halal dan haramnya.

Malah masih ramai yang membandingkan baik dari segi rasa, harga dan banyak lagi dengan produk yang sudah lama berada di pasaran.

Sebab itulah, harapan saya agar kalau tidak kita sendiri yang membantu, siapa lagi yang boleh diharapkan. Oleh itu, masyarakat Islam perlu memulakan langkah dan mengubah mentaliti menyokong produk keluaran umat Islam sendiri.

Pesanan saya kepada usahawan Muslim, jangan terlalu mengejar faktor material semata-mata sehinggakan apabila sudah berjaya, lupa kepada perjuangan hakiki atau apa peranan kita sebagai seorang khalifah di muka bumi ini. Kata-kata Tun Dr. Mahathir Mohamad, ‘Melayu mudah lupa’ sewajarnya dijadikan peringatan kepada kita semua.

Saya juga berharap terutamanya kepada golongan muda seperti para graduan supaya tidak lagi menjadikan kerusi empuk, bilik berhawa dingin serta gaji tetap sebagai misi bila tamat pengajian kelak. Hakikatnya, wasiat Rasulullah iaitu 9/10 daripada punca rezeki ialah menerusi perniagaan perlu digali oleh mereka yang masih muda, bertenaga dan kreatif.

Produk apakah yang masih dicari untuk melengkapkan pencarian keperluan pengguna Muslim?

NAZILAH: Sehingga ini, kami mempunyai lebih 100 produk keluaran pengusaha bumiputera Islam. Saya amat berharap sekiranya ada pengusaha bihun, cendol, lobak masin, sabun, mentega kacang, suun, tepung kastard dan agar-agar rumpai air untuk menghubungi saya supaya dapat kita usahakan satu kerjasama.

* Saya boleh dihubungi di talian 03-2283 4771 atau layari laman web kami iaitu http://www.metamorf.com.my.

Thursday, 16 August 2007

Roti Delight satukan tiga beradik


DARI kanan, Kamilah Chow Abdullah, Kim Yoon Chow dan Harry Chow meletakkan harapan tinggi kepada pembukaan Roti Delight yang terletak di Pandan Indah, Kuala Lumpur.

ACAP kali membicarakan tentang keteguhan hubungan kekeluargaan, peribahasa paling popular digunakan ialah, air dicincang tidak akan putus. Mungkin ada segelintir masih meragui kebenaran kenyataan ini, apatah lagi dengan pelbagai paparan kisah kerapuhan institusi kekeluargaan oleh media massa.

Namun, kewujudan restoran Roti Delight di Pandan Indah, Kuala Lumpur bukan sekadar usaha kesinambungan resipi warisan keluarga serta olahan resipi-resipi baru sesuai cita rasa rakyat Malaysia yang berbilang bangsa tetapi apa yang lebih menyentuh hati kecil penulis ialah sinar ukhwah, kesepakatan, toleransi, silaturahim, keazaman, pengorbanan dan cita-cita tiga beradik yang mempunyai satu visi, meskipun berbeza agama.

Penubuhan Roti Delight adalah hasil kolaborasi dan aspirasi Kamilah Chow Abdullah, 46, Kim Yoon Chow, 45 dan Harry Chow, 42, dengan satu misi iaitu membina sebuah empayar perniagaan makanan yang halal, unik, sekali gus meneruskan salah satu resipi warisan keluarga iaitu sejenis roti gergasi berinti kari ayam kepada khalayak ramai tanpa batasan agama dan bangsa.

“Apa yang pasti, Roti Delight membawa identitinya yang tersendiri, sama ada dari segi penyediaan makanan dan minuman serta hiasan dalaman restoran. Penataan dinding dengan kombinasi warna hijau limau dan jingga dipilih sebagai warna tema dalaman restoran kerana dua warna ini boleh membuka selera makan seseorang.

“Sementara itu, sebahagian perabot yang terdapat di restoran ini pula ada yang berusia puluhan tahun seperti kerusi yang mencecah usia 60 tahun. Sementara, di sudut mencuci tangan, dihiasi cermin antik yang diimport dari China.

“Selain itu, kami juga ada menu-menu baru antaranya; Roti Delight, AusPie Delight dengan dua cita rasa, Nasi Delight iaitu persembahan tiga jenis nasi yang berbeza warna dan rasa (nasi lemak, nasi kunyit dan nasi ubi keledek) yang dihidangkan dengan kari ayam istimewa, acar dan keropok, aneka Mi Delight dan minuman,” cerita adik bongsu, Harry Chow yang sanggup kembali ke tanah air setelah lebih 21 tahun menetap di Australia.

Semuanya demi bersama-sama dua kakaknya meneruskan semula usaha ibu yang meninggal dunia pada November, tahun lalu.

Sementara itu, kakak sulung daripada empat adik-beradik ini, Kamilah berkata, Roti Delight adalah satu-satunya restoran yang menyediakan roti bersaiz besar serta makanan dan minumannya halal. Restoran mereka ini sedang dalam proses terakhir mendapatkan pengiktirafan logo Halal dari Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

“Sebagai seorang Muslim, saya rasa terpanggil untuk berkongsi keunikan resipi warisan keluarga kami, walaupun roti ini pada hakikatnya disediakan secara bersih dan halal.

“Seperkara lagi, sungguhpun kami menyedari bahawa makanan ruji masyarakat Malaysia ialah nasi namun roti juga sesuatu yang mengenyangkan lebih-lebih lagi, ia dilengkapi dengan hidangan kari ayam di bahagian dalam roti. Yang pasti, kedua-dua bahan ini bukanlah asing dengan cita rasa orang kita,” jelasnya.

Simbol penyatuan

Oleh itu, pembukaan restoran Roti Delight ini bukan sahaja bertujuan memenuhi permintaan peminat roti istimewa tetapi apa yang lebih penting, ia satu simbol penyatuan kepelbagaian agama dan bangsa di Malaysia.

“Berkemungkinan, ada yang masih was-was, tetapi insya-Allah penggunaan bahan mentah dan cara penyediaan adalah mengikut landasan syarak,” jelas Kamilah yang memeluk Islam pada September 1994 selepas setahun mengenali suami, Kamal Kuek Abdullah. Kamal dilahirkan dalam keluarga Islam yang berasal dari Tanah Besar China.

Menurut Kamilah, sebelum ini, roti ciptaan tradisi keluarga mereka hanya boleh didapati di restoran Kim Yoon di Seremban sejak 10 tahun lalu. Melihat kepada sambutannya yang semakin baik terutamanya dari Kuala Lumpur dan Selangor, maka pembukaan restoran Roti Delight di Kuala Lumpur dirasakan satu langkah bertepatan serta memudahkan pelanggan agar tidak perlu lagi berulang-alik dari Kuala Lumpur ke Seremban.

Akuinya lagi, kerjasama serta kefahaman adik-adiknya untuk menyediakan makanan dan minuman yang menepati konsep halal seharusnya menjadi contoh dan ikutan ramai. Ini kerana, apa yang terdapat di dalam Islam itu selari dengan fitrah manusia. Sikap keterbukaan itu adalah kerana mereka memahami Islam menerusi cara yang betul bukan dari sisi negatif.

Ini terbukti lagi apabila Harry dan Kim Yoon tidak keberatan menerima kehadiran 30 imam muda dari China untuk bacaan doa selamat sebelum majlis perasmian restoran yang dilakukan Presiden Persatuan Cina Muslim Malaysia atau Macma, Datuk Mustafa Ma pada 26 Mei lalu.

Pada hari itu juga, beberapa kenalan Kamilah turut menunjukkan sokongan dengan sama-sama hadir memeriahkan majlis tersebut.

Ditanya bagaimana hidayah Ilahi menerpa dalam sanubarinya, Kamilah tidak malu mengakui bahawa dirinya menerima hidayah menerusi perkahwinan.

Baginya, mengapa perlu ada perasaan malu dengan kenyataan tersebut, kerana sejarah penyebaran Islam dahulu pun bermula dengan faktor perkahwinan. Pokok pangkalnya, waima apa cara sekalipun penerimaan hidayah itu, bagaimana kita mengekalkan serta menghayatinya itu jauh lebih penting dan bermakna.

Berkongsi kisah awal mendalami ilmu agama, cerita Kamilah, beliau bertuah kerana mempunyai suami yang begitu penyabar dan sentiasa memberi sokongan serta tunjuk ajar terutamanya dalam memantapkan ilmu kerohanian.

“Saya belajar secara berperingkat-peringkat dan melakukan sesuatu ibadah itu mengikut kemampuan diri. Apabila teringat bagaimana saya mula-mula membaca surah al-Fatihah, boleh tergelak dibuatnya.

“Saya juga menghadapi sebagaimana mualaf lain iaitu dari segi tentangan keluarga. Namun, itu semua saya lalui dengan penuh kesabaran dan akhirnya mereka merestuinya.

“Malah, sebenarnya, orang bukan Islam tidak mendapat gambaran jelas tentang agama Islam menyebabkan timbul persepsi negatif, sekali gus mewujudkan rasa takut serta tidak suka dengan Islam,” cerita beliau.

Hasil perkahwinan Kamilah dengan Kamal, seorang pengamal akupuntur pada 1994, dikurniakan seorang anak lelaki bernama Yuhan Kuek Kamal, 8. Yuhan bersekolah di Sekolah Islam Adni yang terletak di Ukay Height, Jalan Hulu Kelang.

Harapan Kamilah, semoga ketibaan Ramadan sedikit masa lagi, orang ramai terutamanya umat Islam boleh mencuba hidangan yang terdapat di Roti Delight terutamanya roti gergasi berlaukkan kari ayam.

Lebih-lebih lagi bagi mereka yang cuba mengambil makanan yang tidak terlalu berat sama ada sewaktu sahur mahupun berbuka puasa.

Mereka yang mahu mencubanya datanglah ke restoran Roti Delight di 25 G, Jalan Pandan Indah 1/23B, Pandan Indah, Kuala Lumpur. Nikmatilah hidangan istimewa Roti Gelight, Nasi Delight dan Mi Delight untuk sarapan pagi, makan tengah hari dan makan malam. Restoran ini dibuka dari pukul 10.30 pagi hingga 9 malam setiap hari.

Oleh ZUARIDA MOHYIN utusan

Tuesday, 14 August 2007

Panduan


Pada sesiapa yang nak belajar memblog boleh laah beli buku niih'
RM10.00 jee nii
KLIK SINI
bagus buat newbie(org baru yang baru berjinak2 dalam internet) atau buat blog sekadar hobi KLIK SINI

Monday, 13 August 2007

Ariffin buka syarikat demi nasib anak




Pelbagai masalah harta pusaka tidak diwasiat cetus idea penubuhan Wasiyyah Shoppe
KISAH mengenai kesukaran yang dihadapi masyarakat Islam di negara ini dalam pembahagian harta pusaka selepas berlaku kematian dalam sesebuah keluarga sudah banyak kali kita dengar.

Perselisihan faham sesama ahli keluarga dan antara adik-beradik kerana berebutkan harta peninggalan si bapa juga sering dijadikan tema drama Melayu.
Malah, umum mengetahui masalah utama dalam membangunkan tanah bernilai kira-kira RM40 bilion di Kampung Baru di Kuala Lumpur adalah disebabkan masalah dalam pembahagian hartanah di kalangan waris di situ.

Semua masalah itu disebabkan kekurangan pemahaman mengenai ilmu perancangan dan pengurusan harta secara Syariah di kalangan umat Islam di negara ini sejak dulu lagi.Menyedari betapa sukarnya proses pembahagian harta itu sendiri jika tiada dokumen wasiat yang sempurna dibuat si mati telah mencetuskan idea kepada Ariffin Sabirin bersama ahli keluarganya yang lain menubuhkan Wasiyyah Shoppe Sdn Bhd, sebuah syarikat khusus dalam perancangan harta secara Syariah.

“Melihat permasalahan itu dan banyak peristiwa berkaitan masalah harta pusaka di negara ini telah membawa kepada penubuhan syarikat ini pada Jun 2004,” kata Ariffin Sabirin, Ketua Eksekutif, Wasiyyah Shoppe.

Ahli perniagaan berusia 37 tahun itu berkata, idea penubuhan syarikat itu juga tercetus apabila beliau memikirkan apa yang akan terjadi kepada nasib tiga anak perempuannya jika beliau meninggal dunia dan tidak menulis wasiat.

“Tanpa wasiat, harta saya akan dibahagikan mengikut struktur faraid yang mana ia akan diwarisi adik-beradik lelaki saya,” katanya.

Daripada situlah katanya, beliau mula memikirkan betapa pentingnya menyediakan dokumen undang-undang yang sah bagi mewarisi harta peninggalannya kepada anak-anaknya.
Menyedari potensi perniagaan pengurusan harta itu jugalah yang telah mendorong beliau bersama empat lagi adik lelakinya dan bapa saudaranya menubuhkan Wasiyyah Shoppe.

“Selain itu, ramai yang tidak mengetahui cara-cara menuntut harta yang menjadi hak mereka. Mereka juga tidak tahu apakah proses yang perlu dilalui dan apakah hak waris. Di sinilah kami memainkan peranan,” katanya.

Ariffin berkata, bertitik-tolak daripada situlah beliau menyedari betapa pentingnya usaha untuk membantu masyarakat Islam di negara ini dalam soal pengurusan harta secara Syariah yang menjadi perniagaan teras Wasiyyah Shoppe.

Meskipun tidak mempunyai latar belakang dalam pengajian undang-undang, ia tidak menjadi penghalang kepada Ariffin menerajui syarikat itu.

“Syarikat ini mempunyai panel penasihat Syariah dan undang-undang yang mantap. Tugas saya adalah untuk membawa saya mencapai matlamat perniagaan dan ia tidak memerlukan saya mempunyai pengetahuan yang mendalam mengenai aspek undang-undang,” kata lulusan Ijazah Sarjana Muda Pentadbiran Perniagaan Kelas Kedua Atas dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) itu.

Ariffin berkata, pengalamannya bekerja di Citibank sebaik tamat pengajian pada 1994 membolehkannya mengutip sedikit pengalaman dalam perniagaan.

Pada 1996 pula beliau menyertai RHB Unit Trust Management Bhd sebagai Perunding Pelaburan dan berjaya mencapai status “Million Dollar Achiever” selama tiga tahun berturut-turut.

Selepas itu, beliau menyertai Crestcom International Ltd sebagai Naib Presiden Pembangunan Perniagaan.

Bersama-sama organisasi itu beliau telah didedahkan dengan ilmu pengurusan terkini oleh pakar pengurusan barat seperti Zig Ziglar, Jack Trout, Nido Qubein, Dr Jim Hennig, Bob Pike dan Patricia Fripp.

Bagaimanapun katanya, bekerja makan gaji ada kalanya menyebabkan ideanya terbatas dan tidak diterima pakai organisasi tempat dia bekerja.

“Saya jenis orang yang tidak suka duduk diam dan statik. Disebabkan saya ingin mendapat ganjaran daripada idea yang diberikan membuatkan saya memutuskan untuk memulakan perniagaan sendiri,” katanya.

Sejak itu katanya, beliau tidak lagi menoleh ke belakang. Cabaran sekarang adalah untuk mencapai wawasan syarikat menjadi syarikat perancangan dan pengurusan harta secara Syariah utama di Malaysia yang memberikan perkhidmatan peribadi cemerlang dengan menyebarkan maklumat yang telus, tepat dan mudah kepada masyarakat.

Di awal penubuhannya, Ariffin mengakui cabaran utama yang dihadapi syarikat itu adalah untuk meyakinkan orang ramai mengenai peranan yang dimainkan Wasiyyah Shoppe.

“Di peringkat awal orang ramai agak kurang yakin sejauh mana kami dapat melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan,” katanya.

Namun kini ujarnya, masalah itu sudah dapat diatasi hasil daripada kempen pemasaran dan kesedaran agresif Wasiyyah Shoppe.

Setakat 31 Disember lalu, Wasiyyah Shoppe telah membantu kira-kira 7,000 orang Islam di negara ini menyediakan wasiat Islam dan lebih daripada 1,000 hibah.

“Ini adalah satu kejayaan hasil kerja kuat semua pihak dalam syarikat ini yang kini sudah mampu membuat pendapatan kira-kira RM2.5 juta setahun berbanding modal awal RM15,000,” katanya.


Wasiyyah Shoppe mahu perkenal sistem francais

WASIYYAH Shoppe Sdn Bhd, penyedia khidmat wasiat dan hibah, akan memperkenalkan skim francais kepada usahawan yang berminat dijangkakan dalam tempoh enam bulan akan datang sebagai usaha meluaskan lagi perniagaannya.

Ketika ini, Wasiyyah Shoppe sedang berbincang dengan pihak berkuasa termasuk Persatuan Francais Malaysia mengenai rancangan berkenaan.

Disebabkan itu, syarikat itu belum dapat menetapkan yuran francais yang akan dikenakan kelak.

Ketua Eksekutif Wasiyyah Shoppe, Ariffin Sabirin, berkata langkah itu dijangka membolehkan kumpulan meluaskan operasi dan mencapai sasaran meningkatkan pendapatan dan pada masa sama, memberi peluang perniagaan kepada usahawan lain.

Ini kerana, katanya, modul operasi dan perniagaan yang dilaksanakan Wasiyyah Shoppe berdaya maju, menguntungkan dan sesuai untuk dikembangkan ke seluruh negara secara francais dengan usahawan lain tanpa dibebani kos modal.

“Boleh dikatakan operasi Wasiyyah Shoppe di seluruh negara bergerak menerusi ejen atau pemegang lesen yang ketika ini berjumlah kira-kira 2,700 orang dan setiap satu daripadanya membawa purata nilai jualan kepada kumpulan kira-kira RM40,000.

“Justeru, dengan membuka francais kepada usahawan atau ejen sedia ada, kami yakin nilai jualan yang akan disumbangkan kepada pendapatan Wasiyyah Shoppe lebih tinggi lagi berbanding sekarang,” katanya.

Ariffin berkata, langkah membuka peluang francais juga membantu membina keupayaan Wasiyyah Shoppe dalam menyediakan khidmat wasiat dan hibah secara bersepadu.

Sementara itu beliau berkata, syarikat itu juga akan meningkatkan lagi prasarana perniagaannya bagi meningkatkan daya saing syarikat itu.

“Tumpuan juga akan diberikan dalam kegiatan pengiklanan dan promosi bagi meluaskan perniagaan,” katanya.

Beliau berkata, sehingga 31 Disember 2006, Wasiyyah Shoppe sudah mengendalikan sebanyak 7,000 dokumen wasiat dan 1,000 dokumen hibah sejak ditubuhkan pada 2004.

Katanya, 90 peratus daripada pelanggan Wasiyyah Shoppe ketika ini adalah individu manakala selebihnya koperasi dan badan bukan kerajaan (NGO).

Tuesday, 7 August 2007

Message From 2nd richest man on Earth "Warren Buffet"


Live Life to the Fullest…………


There was a one-hour interview on CNBC with Warren Buffet, the second richest man who has donated $31 billion to charity. Here are some very interesting aspects of his life:

1. He bought his first share at age 11 and he now regrets that he started too late!

2. He bought a small farm at age 14 with savings from delivering newspapers.

3. He still lives in the same small 3-bedroom house in mid-town Omaha that he bought after he got married 50 years ago. He says that he has everything he needs in that house. His house does not have a wall or a fence.

4. He drives his own car everywhere and does not have a driver or security people around him.

5. He never travels by private jet, although he owns the world's largest private jet company.

6. His company, Berkshire Hathaway, owns 63 companies.
He writes only one letter each year to the CEOs of these companies, giving them goals for the year. He never holds meetings or calls them on a regular basis.
He has given his CEO's only two rules.

Rule number 1: do not lose any of your shareholder's money. Rule number 2: Do not forget rule number 1.

7. He does not socialize with the high society crowd. His past time after he gets home is to make himself some pop corn and watch Television.

8. Bill Gates, the world's richest man met him for the first time only 5 years ago. Bill Gates did not think he had anything in common with Warren Buffet. Therefore, he had scheduled his meeting only for half hour. However, when Gates met him, the meeting lasted for ten hours and Bill Gates became a devotee of Warren Buffet.

9. Warren Buffet does not carry a cell phone, nor has a computer on his desk.


His advice to young people: "Stay away from credit cards and invest in yourself and
Remember:
A. Money does not create man but it is the man who created money.
B. Live your lives as simple as you are.
C. Don't do what others say, just listen them, but do what you feel good.
D. Don't go on brand name; just wear those things in which u feel comfortable.
E. Don't waste your money on unnecessary things; just spend on them who in need rather.
F. After all it's your life then why gives chance to others to rule our life."

Monday, 6 August 2007

Jutawan Maajun





Pengarah urusan pernah diarah jaja herba, minyak urut jenama Petani ke seluruh ceruk rantau

SYARIKAT Zulkifli Bamadhaj Sdn Bhd memulakan perniagaan secara kecil-kecilan dengan beroperasi dari belakang rumah pada 1965. Didaftarkan sebagai sebuah syarikat pada 1972 dengan hanya mengeluarkan enam produk, syarikat itu kini menghasilkan lebih 60 jenis produk yang diedarkan di lebih 2,000 kedai dan cawangan niaga di seluruh negara.

Syarikat yang bertapak di Pagoh, Muar itu turut menjual produknya di Farmasi Pusrawi dengan membuka sebuah kaunter pameran di Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA), di Sepang
Produk keluarannya termasuk Maajun Petani; Maajun dan kapsul Kacip Fatimah; Manjakani Plus untuk wanita; Maajun dan kapsul Ubijaga Tongkat Ali Plus untuk lelaki

Ia turut menghasilkan Minyak Urat Petani, Minyak Panas Petani, Minyak Pati Gamat Langkawi, Salap Petani, Rokok Resdung dan Ubat Periuk Petani yang semuanya berasaskan herba dan dihasilkan menggunakan resipi sendiri.
Jenama Petani yang digunakan sejak awal keluaran syarikat berkenaan, begitu terkenal di kalangan warga tua khususnya untuk minyak kegunaan mengurut dan Maajun yang diadun menggunakan resipi tradisi keluarga.

Kini syarikat berkenaan turut mensasarkan pasaran baru, menerusi produk baru sesuai dengan permintaan generasi muda dan kegunaan masa kini.

Pengarah Urusan Syarikat Zulkifli Bamadhaj, Zulkifli Khalid, menerajui syarikat berkenaan, selepas mengambilalihnya daripada bapanya, Khalid Ahmad yang kini berusia 72 tahun.

Mengimbau pembabitannya dalam perniagaan itu, Zulkifli berkata, beliau diberi dua pilihan ketika mengambil keputusan untuk bekerja sendiri, iaitu sama ada mahu meneruskan perniagaan mengeluarkan ubatan tradisional dan herba, ataupun menjadi peladang dengan mengusahakan tanah sawit, juga milik bapanya.

Beliau yang juga satu-satunya anak lelaki dalam keluarga dua beradik itu, tidak sanggup mengerjakan ladang sawit yang dirasakannya begitu berat, memilih untuk mengendalikan Syarikat Zulkifli Bamadhaj.

“Saya tidak ada pilihan. Kedua-dua tawaran bapa tidak menarik, tetapi lebih baik menjadi penjaja ubat daripada terpaksa membanting tulang bekerja di ladang mengait buah sawit,” katanya mengenang kembali zaman awal pembabitannya pada 1995.

Keputusan yang dibuatnya bukan bermakna Zulkifli mewarisi terus sebuah syarikat yang sarat dengan wang dan aset berjuta, sebaliknya beliau diberikan sebuah van yang dimuatkan dengan produk yang dikeluarkan syarikat milik bapanya, tanpa wang sesen pun untuk memulakan perniagaan.

Berbekalkan van yang separuh penuh dengan muatan berisi maajun dan minyak urat itu, Zulkifli membuat perjalanan hampir setiap hari dan dengan tunai yang diraih, beliau gunakan sebagai modal pusingan setiap hari untuk menambah barangan yang kehabisan stok, sebelum meneruskan perjalanan untuk hari-hari seterusnya.

Bunyinya bagai sebuah drama, tetapi itulah perjalanan yang dilalui Pengarah Urusan Syarikat Zulkifli Bamadhaj Sdn Bhd, yang berumur 35 tahun itu pada peringkat awal mewarisi perniagaan bapanya sebagai pengeluar dan peniaga ubatan tradisional serta herba.

“Bapa kata, di mana ada jalan, di mana ada lorong, di mana ada kedai, kau pergi masuk dan jual barang yang kau bawa,” katanya yang melaksanakan seperti yang disyorkan bapanya hinggalah ke hari ini.

Walaupun perit, Zulkifli begitu bersyukur dengan pendekatan yang diambil bapanya, Khalid Ahmad, yang mendorong beliau untuk berusaha sendiri, tanpa mengharapkan sebarang bantuan hingga ke hari ini hingga selepas mengambil alih sepenuhnya perniagaan bapanya itu ketika berumur 23 tahun.

Sebenarnya perniagaan ubatan itu juga bukan pilihan tetapi terpaksa dibuat selepas gagal mencari pekerjaan yang menjanjikan gaji lumayan di Kuala Lumpur.

Zulkifli yang pernah merantau ke Kuala Lumpur selepas tamat Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM), dengan hajat untuk mencari pekerjaan tetap di kota raya dan membeli sebuah kereta, tinggal tidak sampai setahun selepas gagal mendapat gaji yang mampu menampung hidupnya.

Beliau ke Kuala Lumpur dengan alasan untuk mengambil Diploma Pemasaran Institut Teknologi Tun Abdul Razak (ITTAR), sebaliknya, selepas enam bulan beliau berhenti belajar dan bekerja sebagai pegawai jualan di syarikat pembuat alatan menyembur cat bagi kilang Proton, tanpa pengetahuan bapa.

Zulkifli bagaimanapun hanya menerima gaji RM600 sebulan sepanjang bekerja di kilang berkenaan, walaupun sebenarnya khidmatnya telah menyumbang jualan lumayan kepada syarikat.

“Saya minta gaji lebih sikit bagi menampung bayaran sewa rumah dan tambang bas ulang-alik dari rumah sewa di Seksyen 10 Wangsa Maju ke kilang di Klang, tetapi majikan memberi pelbagai alasan.

“Untuk meneruskan hidup, saya terpaksa buat dua pekerjaan, dengan bekerja di restoran makanan segera di sebelah malam hingga jam dua pagi untuk mengumpul duit buat beli kereta, tetapi masih gagal mendapatkan wang yang mencukupi.

“Justeru, disebabkan tidak tahan dengan tekanan yang dihadapinya, saya mengambil keputusan berhenti kerja dan pulang ke kampung untuk membantu perniagaan ayah,” katanya sambil menjelaskan pilihan itu juga dibuat kerana mahu meneruskan kesinambungan perniagaan bapanya yang telah bekerja keras untuk membangunkan jenamanya sendiri, juga tanpa bantuan sesiapa.

Jenama Petani dihasilkan oleh Ahmad pada 1965 ketika beliau bekerja sebagai pemutar filem di sebuah panggung wayang di Muar.

Bagi mencukupkan perbelanjaan keluarga, Ahmad membuat perniagaan sambilan menghasilkan minyak urut yang diberi jenama Petani dan dijual di depan panggung wayang setiap hari.

Jenamanya Petani diciptanya sendiri dengan menggambarkan dirinya yang pernah menjadi petani di sebuah perkampungan kecil, sebelum berhijrah ke bandar Muar.

Modul perniagaan Ahmad juga amat mudah. Beliau menghasilkan sendiri produk atas jenama berkenaan yang terdiri daripada minyak urut dan Maajun, dan setiap hari beberapa orang kampung akan datang ke rumahnya membawa raga dan mengambil barangan untuk dijaja, dengan berjalan kaki.

Setiap penjaja akan diberi komisyen daripada hasil jualan.

Bagaimanapun, pendekatan perniagaan itu kini sudah berubah, dan Syarikat Zulkifli Bamadhaj memiliki pasukan pemasarannya sendiri yang dianggotai enam kakitangan dan bergerak di seluruh negara menggunakan kereta milik syarikat.

Syarikat itu juga membuat penghantaran setiap hari menggunakan dua van dan lima kereta. Kerja kerasnya untuk membawa syarikat ke satu tahap perniagaan yang baru dipacu oleh Zulkifli yang mendapat pendidikan rendah di sekolah Cina Chung Hwa, di Joned, Muar.

Memandangkan begitu sukar mencari wang, dan jauh sekali mendapat bantuan daripada bapanya, Zulkifli menggunakan hasil jualan dengan cermat, dan hanya berbelanja ketika perlu.

Ketika pertama kali membuat keputusan untuk membina sebuah kilang pada 2008, beliau yang memerlukan wang sebanyak RM50,000, cuba mendapatkan bantuan beberapa agensi kerajaan dan institusi perbankan komersial, tetapi tidak satu pun yang berjaya kerana rekod perniagaan yang tidak meyakinkan.

Akhirnya, kilang itu dibuka juga selepas ibunya bersetuju memberikan bantuan sebanyak RM20,000. Dengan keluasan kilang 70,000 kaki persegi, di Pagoh, Muar, Zulkifili memberanikan diri membuat pelaburan dengan membeli mesin, bagi memudahkan pengeluaran selain memenuhi permintaan yang semakin meningkat.

Saturday, 4 August 2007

Pesara Guru Bina Bisnes Sendiri

TUMBUHAN herba, misai kucing atau nama saintifiknya 'Orthosiphon Stamineus' dipercayai mula digunakan sejak puluhan tahun dulu di kebanyakan negara di Asia Tenggara, selain beberapa tempat di Australia.

Di Indonesia, misai kucing dikenali sebagai kumis kucing atau remujung, manakala di Thailand disebut ‘yaa nuat maeo’. Pokok misai kucing adalah pokok herba renek yang tumbuh sehingga mencapai ketinggian 1.5 meter dan ia boleh didapati di tepi jalan serta mudah ditemui di kawasan tanah terbiar.

Kajian saintifik mendapati, daun dan bunga misai kucing mampu membuang dan mencuci darah daripada toksid berlebihan, merawat tekanan darah tinggi, kencing manis, memperbaiki saluran kencing dan buah pinggang bagi membantu mengelak penyakit batu karang serta jangkitan saluran kencing.

Selain itu, ia membantu tubuh mengeluarkan bendalir berlebihan terutama dari sendi, mengurangkan kadar kolestrol dalam darah, mengelakkan gout malah membantu menyingkirkan asid urik yang berlebihan dalam badan

Menyedari kelebihan herba terhadap kesihatan umum, sebuah syarikat tempatan Ya'acob Berkat Enterprise giat mengusahakan tanaman dan mengkomersialkan pelbagai produk makanan tambahan berasaskan pokok misai kucing sejak lebih setahun lalu.

Diusahakan pasangan suami isteri yang pernah berkhidmat sebagai guru, Yaakob Sharif, 70 dan isterinya, Hairani Mat, 60, sanggup mendalami ilmu berkaitan perubatan herba sehingga Jakarta semata-mata kerana minat dan yakin akan kelebihan tumbuhan herba terhadap dunia perubatan.

“Pada mulanya, tanaman herba seperti misai kucing, pegaga, hempedu bumi, mempahit dan roselle ditanam di sekeliling rumah seluas 1.2 hektar sebagai tanaman perhiasan dan mengamalkannya sebagai pemakanan harian. Selepas melihat tanaman itu tumbuh subur, kami sekeluarga bersepakat untuk berkongsi dengan orang ramai mengenai khasiat tumbuhan herba khususnya misai kucing dengan mengeluarkannya sebagai produk makanan tambahan.

“Khasiat misai kucing bukan saja mampu merawat penyakit kencing manis, malah membantu menstabilkan tekanan dalam darah yang dihadapi pesakit darah tinggi. Selain itu, ia digunakan untuk memperbaiki saluran kencing dan buah pinggang bagi membantu mengelak penyakit batu karang serta menyahtoksidkan asid berlebihan dalam badan.

“Keberkesanan akan dilihat dalam masa kurang dua minggu bergantung kepada tahap penyakit yang dihadapi tanpa sebarang kesan sampingan yang perlu dilalui, “ kata Yaakob.

Produk yang dihasilkan termasuk kapsul, serbuk teh, kordial serta minuman misai kucing yang kian mendapat sambutan menggalakkan di kalangan masyarakat sekitar Johor, Negeri Sembilan, Kuala Lumpur dan Selangor selain memperolehnya dengan mudah di Bazar 24 Jam berhampiran Melaka Sentral.

Apa yang membanggakan ialah semua produk berkenaan dihasilkan pasangan itu secara sendirian tanpa menggunakan khidmat pekerja. Dengan menggunakan beberapa kemudahan mesin yang dibeli serta diberikan oleh Jabatan Pertanian Melaka, pasangan berkenaan mampu menghasilkan purata 220 botol minuman misai kucing dengan kandungan 310 mililiter dalam satu-satu masa.

“Kami turut memperoleh khidmat nasihat menerusi penyelidik dari Universiti Putra Malaysia (UPM) bagi menambah baik produk keluaran syarikat kami. Produk dihasilkan menggunakan ramuan istimewa kerana menggunakan bahan asli dan tidak mengandungi campuran bahan kimia atau pengawet yang tidak dibenarkan,” katanya yang mengusahakan sehektar kebun ditanam kira-kira 1,000 pokok misai kucing berserta beberapa jenis herba lain.

Sejak membabitkan diri dalam industri herba, pasangan itu kini mampu tersenyum bangga dan berpuas hati apabila berjaya membantu majoriti pelanggan mereka yang menghidap darah tinggi dan kencing manis keluar daripada belenggu penyakit dihadapi, malah mereka terbabit mengagumi kaedah perubatan menggunakan tumbuhan herba.

Tumbuhan ini mula menarik perhatian pengkaji antarabangsa apabila ia mula diperkenalkan sebagai teh herba kesihatan yang terkenal di Eropah pada awal kurun ke-20, selain turut mengenalinya sebagai Java tea.

Terkenal dengan pelbagai khasiat kesihatan sejak turun temurun, pelbagai penyelidikan dan penanaman oleh Institut Penyelidikan Pembangunan Pertanian Malaysia (Mardi) dijalankan dalam usaha menghasilkan baka tanaman herba bermutu tinggi dan tahan penyakit.

Tidak hairanlah Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam turut mengumumkan pemilihan minuman misai kucing sebagai minuman rasmi kedua kerajaan negeri selepas jus Mangga Delite, baru-baru ini.

Menggunakan jenama MTea, produk itu juga kini boleh didapati di semua pasar raya besar Mydin di seluruh negara.
-berita harian

Friday, 3 August 2007

Jakel peneraju tekstil bumiputera


Bermula dengan sebuah kedai perniagaan tekstil secara kecil-kecilan di Segamat, Johor. Ketika itu tiada modal untuk menjalankan perniagaan ini. Namun minat yang mendalam dalam dunia tekstil dan mengimpikan perniagaan yang berdaya saing menjadi pembakar semangat kepada Mohamed Jakel Ahmad sehingga berjaya ke hari ini.

Kini kejayaan Syarikat Jakel terus ulung dengan kesinambungan usaha anak-anak meneruskan perjuangan ayahanda tercinta. Konsep kejujuran dan ketabahan yang diamalkan oleh ayahanda diteruskan dan hasilnya sentiasa dimurahkan rezeki oleh Allah s.w.t sehingga perniagaan ini berjaya.

Wartawan Utusan MOHD. SAIFUL MOHD. SAHAK dan jurufoto, FAIZAL ABU HASSAN berkongsi pengalaman dengan Pengarah Urusan JAKEL Mohamed Faroz Mohamed Jakel, 36, yang menyambung usaha perniagaan ayahnya dalam perniagaan tekstil di Wisma Jakel di Masjid India, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

UTUSAN: Bolehkah saudara ceritakan bila perniagaan ini bermula?

MOHAMED FAROZ: Syarikat Jakel ditubuhkan pada tahun 1985 di sebuah premis di Segamat, Johor. Pada ketika itu, kami berniaga secara kecil-kecilan dan runcit di samping menjalankan kerjasama dengan sebuah syarikat tekstil di Singapura bagi mendapatkan bekalan kain berkualiti untuk dipasarkan di negara ini khususnya di sekitar Segamat.

Sambutan yang diterima amat menggalakkan. Malah Jakel merupakan sebuah syarikat pertama pelopor industri usahawan bumiputera yang menjana ekonomi dalam perniagaan ini. Para pelanggan kami terdiri daripada masyarakat Melayu dan berbilang bangsa. Hampir beberapa tahun mengusahakan perniagaan ini, alhamdulillah akhirnya syarikat mendapat pulangan yang baik.

Dengan itu, syarikat merancang memperluaskan operasinya dengan menambah utiliti serta ruang kedai dalam memperbesarkan perniagaan ini. Ke semua ini merupakan hasil dan kepercayaan yang tidak berbelah bagi daripada pelanggan-pelanggan kami yang sentiasa memberi sokongan sehingga ke hari ini.

Teras kepada usaha kejayaan ini apabila kami menjual produk tekstil yang pelbagai mengikut cita rasa masyarakat setempat dan material yang unik dengan rekaan-rekaan menarik. Kesesuaian ini bergantung kepada harga yang kami tawarkan dengan berpatutan. Faktor ini merupakan penguat kepada kejayaan syarikat pada hari ini.

Apakah produk tekstil yang dijual oleh Syarikat Jakel?

MOHAMED FAROZ: Buat masa ini, syarikat menjadi pengimport dan penjual utama produk tekstil untuk pasaran dalam negeri mahupun luar negara. Kami mengimport tekstil berkualiti dan berjenama daripada pengedar-pengedar terkenal di seluruh dunia.

Produk tekstil merangkumi kain pakaian dan langsir yang direka oleh pakar-pakar rekaan tekstil syarikat Jakel sendiri. Pakar-pakar ini mencorakkan pelbagai rekaan untuk semua tekstil kain dari harga yang murah sehingga ke eksklusif seperti jenama Valentino, Pierre Cardin, Zegna, Armani, Lorenzo Riva, Ungaro dan Solstiss.

Rekaan dan corak yang telah siap diserah kepada pengusaha kilang jenama terkenal ini untuk proses cetakan tekstil. Ia juga meliputi kualiti manik-manik yang dihasilkan mengikut piawaian dan ketentuan syarikat antarabangsa ini. Produk tekstil ini dijamin mutu dan keasliannya. Kerjasama ini membolehkan Jakel menawarkan harga yang lebih rendah kerana syarikat kami berurusan dengan pengedar dan pengimport tanpa melibatkan orang tengah.

Oleh itu, kami tidak ada masalah untuk meletakkan harga murah dan berpatutan kepada pelangan-pelangan kami. Dalam soal ini, kami menjamin kualiti kain dengan pengesahan yang diperoleh dari syarikat antarabangsa ini dalam menentukan tahap kepuasan dan keselesaan kepada pelangan.

Kami juga menjual tekstil kain jenama terkenal lain seperti sutera Itali, sutera Korea, sutera Organza, Kain sutera satin, sutera chifon georgette, sutera Thai, sutera Shangtun, sutera Dupian, Viccose, sutera cotton dan himpunan sutera washable.

Selain daripada itu, adakah perniagaan tekstil ini boleh membawa pulangan yang baik di pasaran Malaysia?

MOHAMED FAROZ: Pada pandangan kami, perniagaan tekstil adalah perniagaan yang menyasarkan khususnya golongan wanita dan seisi rumah. Apabila kami melihat pasaran di Malaysia dimonopoli oleh bangsa lain, kami terpanggil menjadi salah satu penyumbang dan pengusaha yang berdaya saing.

Di sini kami melihat usahawan bumiputera amat kurang menceburkan diri dalam bidang ini terutama dalam menerajui dunia tekstil hari ini. Kami melihat ini sebagai prospek besar kerana permintaan pembeli semakin hari semakin meningkat lebih-lebih lagi menjelang musim perayaan.

Oleh itu, Jakel mengambil inisiatif membuka banyak cawangan perniagaan tekstil dalam memberi pilihan kepada pelanggan-pelangan. Sehingga hari ini Jakel mempunyai l5 cawangan seluruh Malaysia yang terdiri dari Salem Aziz Tekstill (Kelantan), Alamoda Silk House (Pahang), Casamoda Gedung Tekstil (Negeri Sembilan), Bumiputra Silk House (Selangor), Riamoda Silk House (Perak), Prima Moda silk House (Johor), Salem Aziz Tekstil (Kelantan), Laila Rawas Silk House (Terengganu), Astana Moda Silk House (Melaka). Kini syarikat kami merancang membuka cawangan di Ipoh, Alor Setar dan Sungai Petani. Kami hanya memfokuskan di bandar-bandar besar.

Apakah cabaran yang dihadapi oleh saudara dalam menerajui empayar perniagaan tekstil ini?

MOHAMAD FAROZ: Kami mengakui banyak cabaran yang terpaksa dilalui. Namun semua itu adalah lumrah dalam kehidupan lebih-lebih lagi apabila terlibat dengan dunia perniagaan.

Bukan senang untuk senang pada hari ini kerana kami terpaksa bersaing dengan syarikat-syarikat tekstil lain. Kami terpaksa bersaing khususnya untuk mendapatkan bekalan tekstil berkualiti. Namun ia menjadi lumrah alam apabila pesaing kami menguji kemampuan serta cuba merosak dan memburukkan imej kami di mata pembekal dan pengimport.

Namun kami reda dan berserah kepada Allah s.w.t kerana kami yakin kepada Tuhan yang esa dalam menghadapi ujian dan rintangan. Semua itu juga menjadi pembakar semangat kami untuk terus berusaha dan berjaya dalam perniagaan tekstil ini.

Hasrat dan cabaran itu didokong dengan cita-cita dan impian membangunkan syarikat. Jika syarikat lain boleh berjaya tidak mustahil kami juga boleh berjaya seperti orang lain. Allah s.w.t memberi akal dan fikiran kepada umatnya untuk berfikir dalam melaksanakan tanggungjawab yang diberi. Perkara utama ialah kekuatan, kesabaran dan kejujuran merupakan aset penting dalam menguruskan perniagaan ini.

Bagaimana pula pendekatan perniagaan Islam yang diserapkan oleh syarikat Jakel?

MOHAMED FAROZ: Kami merupakan sebuah syarikat usahawan bumiputera dan beragama Islam. Faktor ini adalah perkara yang perlu ditekankan apabila sesebuah perniagaan itu telah berjaya, amalan bersedekah dan mengeluarkan zakat adalah perkara utama yang perlu dilaksanakan.

Ini kerana zakat khususnya zakat perniagaan wajib ditunaikan selain zakat harta dan individu. Hal ini supaya perniagaan mendapat keberkatan Allah s.w.t. Dalam soal lain pula, kami membina perniagaan ini bukan sekadar mendapatkan keuntungan tetapi melaksanakan perniagaan dengan jujur tanpa prejudis dan tidak mengambil kesempatan daripada pelangan kami.

Perkara yang paling penting ialah menerapkan unsur-unsur disiplin dalam diri setiap pekerja. Malah sebagai majikan pula, komitmen untuk berada di premis merupakan penguat hubungan supaya majikan dapat berinteraksi dengan pekerja dan pelangan-pelangan.

Sentuhan peribadi yang mulia menjamin kebahagiaan dan kesenangan semua pihak. Penjelasan dan penerangan yang tepat kepada pelanggan mengenai produk tekstil syarikat merupakan satu pendekatan baik supaya pelanggan mengetahui tanpa rasa prasangka mengenai produk ini.

Selain itu, syarikat menawarkan potongan harga istimewa kepada mana-mana pihak yang ingin menyumbang kain-kain dan langsir untuk program kebajikan.

Apakah perancangan Syarikat Jakel dalam memperluaskan empayar perniagaan dalam tempoh lima dan 10 tahun akan datang?

MOHAMED FAROZ: Harapan kami ialah syarikat Jakel menjadi syarikat tekstil usahawan bumiputera utama. Ia bagi memenuhi keperluan dan permintaan masyarakat Malaysia khususnya kaum wanita dan ibu dalam membeli kelengkapan isi rumah.

Di Jakel, kami menawarkan potongan harga istimewa untuk keperluan tekstil pelbagai rekaan pakaian, set pakaian perkahwinan, langsir dan kelengkapan rumah mengikut cita rasa setiap lapisan peringkat masyarakat dengan potongan harga sehingga 70 peratus.

Di samping itu, kami menyediakan barang keperluan-keperluan asas dan peralatan untuk kegunaan semua produk yang berkaitan dengan tekstil. Golongan sasar atau pelanggan kami terdiri daripada golongan menengah sehingga kepada golongan eksekutif.

Buat masa ini di Wisma Jakel di Masjid India dan cawangan-cawangan lain, kami menawarkan harga tekstil bermula dari harga RM2 semeter sehingga RM9 ribu semeter.

Dalam pada itu, kami sedang melebarkan sayap untuk meluaskan perniagaan di Jepun, Korea, China, Pakistan, Indonesia dan Taiwan. Kami turut mendapat tawaran syarikat-syarikat besar dunia untuk menjalinkan kerjasama.

Apakah nasihat saudara kepada usahawan bumiputera yang berminat melibatkan diri dalam dunia perniagaan tekstil ini?

MOHAMED FAROZ: Kami menasihatkan supaya usahawan bumiputera sentiasa bantu-membantu antara satu sama lain dan menyokong perniagaan yang dijalankan.

Sebagai contoh pelanggan-pelanggan bumiputera sendiri harus menyokong perniagaan yang dilaksanakan oleh usahawan kita. Perkara ini secara langsung membantu usahawan bumiputera untuk berdaya saing dengan peniaga bangsa lain.

Dalam pada itu, usahawan bumiputera mesti cekap mengurus syarikat dan menghormati kehendak pelanggan kerana mereka adalah raja yang menentukan bangun atau jatuhnya syarikat. Selain itu, pengurusan masa merupakan faktor utama dalam melaksanakan semua perkara.

Apabila perniagaan telah maju semangat juang perlu juga ditingkatkan. Kuatkan semangat dengan daya ketabahan yang tinggi di samping amalan jimat cermat dalam menguruskan syarikat.